Vraagje over vallende Dollar

Antid Oto aorta at HOME.NL
Tue Jan 15 21:16:13 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn Meijering wrote:

> Dat idee krijg ik ook steeds meer en meer. Centrale banken worden in de
> media vaak weergegeven als instituten die de inflatie bestrijden, da's dan
> toch weer typisch. Ongeacht de eventuele goede bedoelingen zijn het toch
> instituten die de banksector sterk subsidieren. Interessant om te weten in
> dit verband is dat de FED in private handen is.
>
> Overigens verrassend om te zien hoe een trotskist er ideeen op na houdt
> die je meer op www.mises.org verwacht!

Dat ik vraagtekens zet bij de rol van centrale banken wil niet zeggen
dat ik de Hayek school aanhang.
Wat centrale banken ontbreekt is democratische legitimiteit en controle,
zeker omdat het ze controversiële methoden hanteren om prijsstabiliteit
te handhaven. Een manier om inflatie te compenseren is het invoeren van
een glijdende loonschaal die de lonen koppelt aan de inflatie.
Werkgevers zouden verplicht moeten worden om minimaal inflatiecorrectie
door te voeren op de lonen. Een werkgever met goed fatsoen zal dat
wellicht doen, maar je hebt er altijd bij die dat weigeren.

> Dat is inderdaad symptoombestrijding, maar daarmee nog niet onbelangrijk.
>
> Ik zag vandaag een bericht dat de ECB al weer een hoop geld uit de markt
> heeft gehaald en dergelijke berichten heb ik meen ik al tenminste twee
> keer eerder gezien.
>
> Zie
> http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/nieuws/)/components/financien/rtlz/2008/weken_2008/03/betten3554320.xml

Die 20 miljard valt in het niet met de 380 miljard die ze recent op een
dag hebben ingepomp.

> Inderdaad.

> Ik krijg de indruk dat het hier gaat om het uitlenen van bestaande
> dollarreserves van de ECB.

Nee, de ECB werkt hier louter als instrument van de FED. Dit is gewoon
de omgekeerde wereld.

"As part of an effort to increase dollar liquidity around the world, the
Fed coordinated with other central banks to lend simultaneously to
depository institutions outside of its jurisdiction, which it cannot
lend to directly. On December 11th, the ECB held a simultaneous auction,
in dollars, and awarded $10 billion at the rate determined by the Fed's
auction. To facilitate the provision of U.S.-dollar liquidity by these
other central banks, the Fed arranged currency swap lines with the ECB
and the SNB in amounts of $20 billion and $4 billion, respectively."