Vraagje over vallende Dollar

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue Jan 15 17:35:33 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> De centrale banken zijn de bron van veel ellende. Door hun inflatoire
> methode om geld uit het niets te schapen (schuld eigenlijk) wakkeren zij
> de inflatie aan.

Dat idee krijg ik ook steeds meer en meer. Centrale banken worden in de
media vaak weergegeven als instituten die de inflatie bestrijden, da's dan
toch weer typisch. Ongeacht de eventuele goede bedoelingen zijn het toch
instituten die de banksector sterk subsidieren. Interessant om te weten in
dit verband is dat de FED in private handen is.

Overigens verrassend om te zien hoe een trotskist er ideeen op na houdt
die je meer op www.mises.org verwacht!

> Het beleid van de ECB tav de kredietcrisis om een
> ongekende hoeveelheid nieuw geld tegen lage rentes in het banksysteem te
> pompen is waanzinnig en puur symptoombestrijding.

Dat is inderdaad symptoombestrijding, maar daarmee nog niet onbelangrijk.

Ik zag vandaag een bericht dat de ECB al weer een hoop geld uit de markt
heeft gehaald en dergelijke berichten heb ik meen ik al tenminste twee
keer eerder gezien.

Zie
http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/nieuws/)/components/financien/rtlz/2008/weken_2008/03/betten3554320.xml

> De relatie met de val van de dollar is slechts indirect. Als er meer
> dollars dan euro's in het systeem gepompt worden zal de dollar verder in
> waarde dalen.

Inderdaad.

> De ECB geeft tegenwoordig vreemd genoeg ook dollars uit. Ik vraag me af
> op welke rechtsgrond dit gebaseerd is. De FED geeft toch ook geen euros
> uit om de liquiditeit van de euro te bevorderen?
> http://www.ecb.int/press/pr/date/2008/html/pr080110_2.en.html
> http://en.wikipedia.org/wiki/Term_auction_facility

Ik krijg de indruk dat het hier gaat om het uitlenen van bestaande
dollarreserves van de ECB.