Parlementair onderzoek naar auteursrecht

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon Jan 14 00:01:09 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

http://z.nu.nl/tabid/136/hmod/detail/pr/1173269/news_id/2000359044/htab/111/Parlementair-onderzoek-naar-auteursrecht.aspx?htype=parent

"
E-business
Parlementair onderzoek naar auteursrecht
uitgegeven 13-01-2008 20:27

AMSTERDAM - Een parlementaire werkgroep gaat met hoorzittingen
onderzoek doen naar de 'knelpunten' rond het auteursrecht die zijn
ontstaan door de opkomst van internet.

Een werkgroep is een middel dat de politiek voor handen heeft, net als
de parlementaire enquête. Een werkgroep heeft minder middelen, maar
mag wel deskundigen ondervragen. De werkgroep, die valt onder de
Kamercommissie voor Justitie, gaat volgens SP-kamerlid Arda Gerkens
onderzoeken wat de 'knelpunten zijn tussen het Auteursrecht en de
huidige maatschappelijke en technische ontwikkelingen'.

Naast de SP kan het voorstel ook rekenen op de steun van CDA-Kamerlid
Nicolien van Vroonhoven-Kok en VVD'er Fred Teeven, aldus Gerkens. De
PvdA overweegt eveneens steun.

Toekomstvisie

Minister van Justitie Hirsch Ballin (CDA) kondigde eerder ook aan met
een toekomstvisie op het auteursrecht te komen, nu dat onder druk
staat door digitaal kopieergedrag.

Maar ondanks herhaalde verzoeken van Kamerleden is die visie er nog
niet gekomen. SP, CDA en VVD vinden dat het onderwerp nu te vaak op de
lange baan is geschoven.

Verdieping

Gerkens: 'Het duurt te lang, maar bovendien wil de Kamer een
verdiepingsslag maken. Het gaat echt om ons fundamenteel te informeren
over de mogelijkheden en onmogelijkheden die er zijn en eventuele
oplossingsrichtingen te schetsen. Dat wil niet zeggen dat we het
Auteursrecht gaan hervormen dat is volgens mij ook onhaalbaar. Wel is
er kans dat er een en ander in de uitvoering gaat wijzigen, maar niets
is zeker zolang we niet goed weten welke mogelijkheden en
onmogelijkheden er zijn.'

De werkgroep gaat onder meer onderzoeken welke scenario's er mogelijk
zouden zijn om te komen tot een vergoeding voor auteursrechthebbenden
voor het massale downloaden uit illegale bron.

Kamerdebat

De brief met de onderzoeksopdracht voor de parlementaire werkgroep
wordt komende week verstuurd. De werkgroep moet al over enkele maanden
tot resultaten leiden, waarna er volgens Gerkens nog voor de zomer een
Kamerdebat over de materie volgt. 'We moeten alle dilemma's en
oplossingen helder krijgen. Ik wil hierover voor de zomer een groot
debat in de Kamer, anders eet ik mijn hoed op.'

De politiek moet volgens haar meer informatie krijgen om betere
beslissingen te kunnen maken over onderwerpen als de thuiskopieheffing
op mp3-spelers en hd-recorders. 'Ik kan anders aan mijn achterban niet
uitleggen waarom we als parlement bepaalde keuzes maken.' Eerdere
parlementaire werkgroepen gingen onder meer over de Nota Ruimtelijke
Ordening of de besluitvorming over Navo-missies.

Gedoogmodel

Auteursrechtenorganisatie NORMA deed tijens het Noorderslag-seminar in
Groningen een opmerkelijke suggestie als een van de mogelijke
toekomstscenario's: een nieuw stelsel waarbij naast heffingen op alle
opslagmedia de niet-commerciële uploads worden gedoogd. Nu is het
uploaden van auteursrechtelijk materiaal strafbaar, downloaden is dat
vooralsnog niet.

Volgens Erwin Angar-Gaur van de NORMA zou er een onderzoek moeten
komen naar de impact van een verbod op niet-commerciële uploads.
Alleen de grote piraten zouden dan strafrechtelijk worden aangepakt.
Hij vergeleek het scenario's met het gedoogbeleid rond coffeeshops. In
de zaal op het Noorderslag-seminar voor de muziekindustrie klonk
weinig steun voor de proefballon van de NORMA.

Kopieerheffing

Advocaat Christiaan Alberdingk Thijm, die vorige week de rechtszaak
namens de NORMA tegen de Staat over de kopieerheffing op mp3-spelers
en hd-recorders verloor, toonde zich in de discussie voorstander van
een uitbreiding van het huidige heffingensysteem. 'Het is misschien
'rough justice', maar nog altijd beter dan geen justice', aldus de
advocaat.

Alberdingk Thijm vertegenwoordigde jaren geleden nog de makers van het
p2p-programma KaZaA. Maar volgens hem waren ook zij destijds ook al
van mening dat het 'principieel onrechtvaardig' zou zijn als artiesten
en acteurs helemaal geen vergoeding voor het kopiëren van hun werk
zouden krijgen.

Statement

Sample-artiest en vj Eboman zei zaterdag tijdens het
Noorderslag-seminar dat hij vindt dat de huidige Auteurswet sterk
verouderd is en geen antwoord heeft op de manier waarop volgens hem
mensen tegenwoordig 'in beelden met elkaar communiceren'. 'Remixen en
samplen bloedt dood door juridische kwesties ingezet door een
industrie die zijn inkomsten wil beschermen. Ik wil komen met een
statement daar tegen.' Allerlei gebruik van muziek en beelden is
volgens Eboman in de praktijk niet meer tegen te gaan. 'Zodra iets
digitaal is, ben je het kwijt en kan iedereen er mee doen wat hij
wil.'

(c) Webwereld.nl: Parlementair onderzoek naar auteursrecht
"

Goede zaak,  en hopelijk komen ook de rechten van burgers er in tot
uitdrukking, zoals het onderling uitwisselen van informatie.

Henk Elegeert