Groene, Paarse en Gele periode van D66: Cynocephalus

Tue Jan 8 13:45:44 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ref: Alles over dit dossier staat op,
    http://www.fluks.combidom.com/peilingen/d66_geel.htm

Cynocephalus
------------

Opmerkelijk...

Een Cynocephalus is een baviaan met een hondekop,
   http://en.wikipedia.org/wiki/Cynocephaly
In de Oudheid werd de Cynocephalus geidentificeerd met Thoth (Mercurius)
en ging de overledene voor naar de Zetel van het Oordeel van Osiris.

Omdat men in de Oudheid geloofde dat de Maan aan de hemel achter Mercurius
aanloopt, is Cynocephalus als Canis Minor (Horus) de trouwe metgezel van
Canis Major (Thoth).

Op die manier kan men niet alleen de planeet Mercurius koppelen aan het
sterrenbeeld Canis Major, maar ook Sirius (de hoofdster van Canis Major)
aan de Maan.

 En wat schreef ik hier eerder in reactie op Antid Oto <aorta at HOME.NL> ?
 https://listserv.surfnet.nl/scripts/WA.EXE?A2=ind0712&L=d66&P=R11619
>De intellectueel v/d Ham heeft dezer dagen Sirius als kerstversie-
>ring voor z'n ramen hangen... (de volle Maan trouwens ook).

...wat is inductie toch leuk...   :-)

Vandaar dat de Britse uitdrukking 'Go to the Dogs' in het Nederlands vertaald
wordt als 'Naar de Maan gaan'. Vandaar dat honden naar de Maan blaffen - net
als de figuurlijke weerwolven...

En dan te bedenken dat letterlijke weerhonden (die bestaan namelijk ook)
lijden aan de enzyme-stoornis Porphyrie - hetgeen zich kan uiten in hallu-
cinaties en paranoia...

Dit zal wel geen toeval zijn...

Marc Fluks