Manifest: Benoemen en Bouwen

Wed Jan 2 15:19:28 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Doekle Terpstra et al.,
 https://listserv.surfnet.nl/scripts/WA.EXE?A2=ind0801&X=&L=d66&P=R497
>De dingen moeten natuurlijk helder benoemd worden; niemand moet z'n kop
>in het zand steken. Maar wij signaleren een steeds verdergaande verharding
>van verscheidene kanten. (...) Daar willen wij iets aan doen. We willen
>stimuleren dat mensen problemen in de samenleving benoemen, aanpakken en
>oplossen,

 Op het eerste oog: Prachtig initiatief ! Maar dan...

 Probleem nummer 1: de politiek werkt dit al 40 jaar tegen.

>Eerst hadden we de neiging om te veel te gedogen. Nu dreigt intolerantie
>de boventoon te voeren. Het is tijd dat wij terugkeren naar de wortels
>van de Nederlandse traditie en een nieuwe balans vinden tussen de waarden
>van toen en de waarden van nu.

 Hier staat dat de burger het de afgelopen periode fout gedaan heeft - en
 niet de politici die *alle* tekenen van burgers straal genegeerd hebben.

 Tja.

 Als het zou gaan om 'politici, doen jullie eindelijk je bek eens open en
 steek de armen eens uit de mouwen' dan kan ik het hier alleen maar mee
 eens zijn. Maar helaas blijft dit onbenoemd.

 Volgens mij staat er heel iets anders: De burger - dus degene die onge-
 wild het slachtoffer van de immigratie zij - krijgt nu ook nog eens de
 Zwarte Piet toegespeeld. Als ik Wilders zou zijn, dan had 2008 niet beter
 kunnen beginnen dan met juist zo'n oliebollige actie.

 De echte vraag luidt natuurlijk: wat hebben de ondertekenaars dan de af-
 gelopen 40 jaar beter gedaan dan de politici ?

 Enfin, ik begrijp hier dus geen bal van...