Polen (was: Neolibs brutaal/)

Bert Bakker bertbakker7 at GMAIL.COM
Thu Feb 28 21:44:12 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

2008/2/28, Henk Vreekamp schreef:

> Poolse arbeidsmigranten bieden zich nu hier via buurtpamfletjes aan als
> klusjesman voor 10-12 euro per uur. Het pamfletje was geschreven in
> beholpen Nederlands, dus daar zitten de vrienden van Bert Bakker achter.
> Uitroken die zwarthandelaren!
>
> hv,u
> -----

Toch niet Henk.Mijn vrienden schrijven gewoon Nederlands.
Even afgezien van de Poolse klusjesmannen die zich als ZZP'er aanbieden in
de bouw en aanverwante sectoren (die 10 a 12 euro kan legaal zijn, maar is
inderdaad niet naar Nederlandse standaarden): 'wij' (de ondernemingen die
bij mij zijn georganiseerd) doen dus geen ZZP'ers.
Deze ondernemingen werken volledig legaal, zowel wat betreft sociale en
fiscale aspecten, als wat betreft CAO, huisvesting en wat dies meer zij.
Alle bij de VIA (Vereniging internationale arbeidsbemiddelaars: via-eu.com)
aangesloten bedrijven zijn verplicht zich te houden aan de normen van het
door ons opgestelde SKIA-keurmerk, wat onafhankelijk wordt gecontroleerd.

Dat er veel malafide bureaus zijn, die er een potje van maken qua beloning
(uitbuiting qua loon, arbeidstijden e.d.) en wat betreft huisvesting (met
zíjn vijftienen in een huis) is waar, maar wij hebben daar evenveel last
van. Zowel in termen van imago, als wat betreft oneerlijke concurrentie
(illegale praktijken zijn goedkoper), als wat betreft de reputatie in Polen,
waar de werknemers immers steeds meer keus hebben: in eigen land werken
(lonen stijgen), of in vele andere landen werken, waarbij Nederland bepaald
niet bovenaan de lijst staat, qua klimaat. Dit ook in antwoord op Henk
Elegeert - als wij malafide praktijken tegenkomen, Henk, melden we
ogenblikkelijk aan arbeidsinspectie of vrom-inspectie, waarmee we wat dat
betreft goede afspraken hebben gemaakt.

De bedrijven die zijn aangesloten bij de VIA werken in veel sectoren, de
landbouw, tuinbouw, bollenteelt, industrie, handel, noem maar op. Maar
allemaal volledig legaal, anders hebben ze allereerst een probleem met hun
eigen voorzitter.

En los van dit alles was ik altijd en ben ik nog steeds een groot
voorstander van Europa's open grenzen, ook voor werknemers.
Groeten,
Bert.