Blow up the MOON!

Antid Oto aorta at HOME.NL
Sat Feb 23 13:23:35 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>  Ja. Je hebt dan twee vergelijkingen met 2 onbekenden - dus da's geen
>  punt. Uit het interferentiepatroon volgt het faseverschil tussen beide
>  golven en dus een golflengte-interval. Zoiets is het...

Wees eens precies. Uit jouw experiment kun je de "lichtsnelheden" in
medium1 en 2 bepalen, maar niet in die van een vacuum!
De snelheid wordt bovendien uitgedrukt in m/s, en secondes hebben een
nogal vreemde definitie. x transities van een caesium 133 atoom bij 0K.
0K is onhaalbaar, dus een seconde is ook nog eens temperatuur afhankelijk!

>  Er staat me zoiets bij dat het oorspronkelijke verhaal van 'hoe het
>  gegaan is' dat - ik meen Galilei - keek naar de manen van Jupiter.
>  Hij keek waar een maan zich bevond en waar de schaduw van die maan op
>  Jupiter en leidde daaruit de lichtsnelheid af.

Dat was niet het idee van Galilei maar van Ole Römer. René Descartes had
iets dergelijks in gedachte. Hij leidde uit het feit af dat er bij een
maansverduistering geen zichtbare "misalignement" tussen aarde,zon en
maan was, en filosofeerde dus dat de lichtsnelheid oneindig moest zijn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ole_R%C3%B8mer#R.C3.B8mer_and_the_speed_of_light