Blow up the MOON!

Sat Feb 23 10:00:19 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Ik ben nog niet overtuigd. Je kunt de verhouding en het verschil
>bepalen? Hoe leidt je daar dan c en v uit af? c is de snelheid in een
>vacuum.

 Ja. Je hebt dan twee vergelijkingen met 2 onbekenden - dus da's geen
 punt. Uit het interferentiepatroon volgt het faseverschil tussen beide
 golven en dus een golflengte-interval. Zoiets is het...

 Er staat me zoiets bij dat het oorspronkelijke verhaal van 'hoe het
 gegaan is' dat - ik meen Galilei - keek naar de manen van Jupiter.
 Hij keek waar een maan zich bevond en waar de schaduw van die maan op
 Jupiter en leidde daaruit de lichtsnelheid af.

 Ik meen dat het een geval van wetenschappelijke fraude was (een derge-
 lijk experiment kon toen helemaal niet en vrijwel alle maten waren on-
 bekend) maar de lichtsnelheid die 'eruit' kwam was vrijwel goed...

 Google er maar eens naar. Dan vind je het wel...