Pechtold: Onderzoek de Nederlandse steun aan de oorlog in Irak

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Feb 15 11:06:52 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Iedereen weet dat we iets te makkelijk de oorlog in Irak zijn
ingegaan. Dat zegt een van de bewindslieden van Balkenende I vanavond
in NOVA.

NOVA sprak met alle ministers en staatssecretarissen van toen en dat
leidde tot een opmerkelijke conclusie.  Negen leden van het Kabinet
Balkenende I, verdeeld over alle drie de toenmalige regeringspartijen,
vinden dat de informatie voor steun te verlenen aan de oorlog in Irak
gebaseerd is onjuiste, of twijfelachtige informatie.

Zie verslag:
http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/id/NPS/serie/NPS_1093696/NPS_1093831/bb.20080214.asf?start=0:0:53.0&end=0:10:52.0;embed=1

"
Het kabinet-Balkenende I blijkt ernstig verdeeld als het gaat om een
oordeel over de besluitvorming rond de oorlog in Irak in 2003. NOVA
sprak - op anonieme basis - alle ministers en staatssecretarissen van
CDA, VVD en LPF.
"

Het diepgravend onderzoek moet er nu eindelijk maar eens komen. De
hoofdrol spelers expliciet in beeld, en vooral wat er zich achter de
schermen heeft afgespeeld om deze oorlog mogelijk te maken. Er is
namelijk geen reden aan te nemen dat men onvoldoende op de hoogte was
van de twijfelachtigheid van de informatie ....
Ook dat dient dan maar eenduidig vast te komen staan ....

Henk Elegeert

Op 15-02-08 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks<fluks at combidom.com> het
volgende geschreven: