D66 roomser dan de OESO

Sun Feb 3 21:31:35 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Antid Oto <aorta at HOME.NL>,
>Quantumfysica is niet van toepassing op de geschiedenis van de
>menselijke maatschappij. Geef me dan een voorbeeld hoe een feitelijke
>gebeurtenis aan het verleden is ontsnapt, of zelfs het verleden zelf is
>ontsnapt.

 Alleen m'n laatste opmerking (over voorspelbaarheid) ging over de
 quantumfysica. Alle andere gaan over de relativiteitstheorie. Ik heb
 hier in het verleden wel eens eerder iets over opgemerkt.

 De achtergrond is vrij simpel. Mensen die determinisisch denken,
 hanteren een absolute tijd en daarmee een vaste volgorde van gebeur-
 tenissen.

 Maar de tijd hangt in de speciale relativiteitstheorie samen met de
 ruimte. Het is onmogelijk om iets over de causaliteit te zeggen
 zonder daarbij de ruimte te betrekken.

 In de praktijk betekent dat dat onze toekomst maar een *gedeelte* van
 de positieve tijd beslaat en ons verleden maar een gedeelte van de
 negatieve tijd. Zaken in ons verleden kunnen daardoor gaan naar
 iets in de negatieve tijd dat *niet* in ons verleden ligt en iets
 soortgelijks ziet men in de toekomst: zaken in onze toekomst kunnen
 opduiken uit een positieve tijd die niet tot onze toekomst behoort.

 De domeinen buiten ons verleden en buiten onze toekomst zijn ge-
 scheiden van onze wereld omdat men om tot ons te komen of om daar
 te geraken sneller dan het licht moet gaan. Causaliteit is dan on-
 mogelijk. In de wetenschap noemt men dit de 'ruimteachtige ruimte-
 tijd' (daarin kan men oorzaak en gevolg dus omkeren). Verleden, heden
 en toekomst liggen daarentegen in de 'tijdachtige ruimtetijd' en
 daarin bestaat er wel een tijdvolgorde en dus causaliteit. In die
 ruimteachtige ruimtetijd zelf zijn weer gebieden die in hun onderlinge
 orrentatie weer wel tijdachtig zijn maar toch volkomen van onze wereld
 zijn gescheiden.
 In het verleden kunnen er overlappingen zijn geweest en in de toekomst
 komen die er wellicht weer maar op dit moment zijn die er niet.

 Het gaat hierbij om zaken in onze eigen ruimtetijd, niet om exotische
 hogere dimensies of zoiets. Het is triviale fysica die zo'n 100 jaar
 geleden is ontdekt door mensen als Einstein.

 In de algemene relativiteitstheorie wordt het nog erger: dan kunnen
 complete verledens of toekomsten verdwijnen omdat niet alleen ruimte
 en tijd samenhangen maar ook ruimte, tijd en materie. De materie kan
 de ruimte dermate laten krommen dat er domweg niets meer overblijft
 (zoals bij zwarte of witte gaten).

>Je beschrijft eerder vergeetachtigheid dan een verruimd bewustzijn.

 Neen, het verdwijnt dus echt. Men kan zich wel dingen herinneren mee-
 gemaakt te hebben maar die dingen zelf zijn er niet meer en het is
 alsof ze er nooit geweest zijn. Op zich niet zo raar: waar is iemand
 die je ooit gekend hebt en die nu dood is ?

 De wereld zit heel anders in elkaar dan velen denken. Tijd is kneed-
 baar en niet absoluut. Dat de wereld indeterministisch zij, laat zich
 domweg vaststellen. Mensen met een deterministisch wereldbeeld hebben
 ongelijk.

 Dus ook als D66 wel hetzelfde zou zeggen als de OESO, dan klopte het
 toch niet.

 Marc Fluks. Amsterdam