D66 roomser dan de OESO

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Feb 3 11:27:17 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

---- "Dr. Marc-Alexander Fluks" <fluks at combidom.com> schreef:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Een Vrijzinnig-democraat weet evenwel dat de toekomst niet vastligt (het
> verleden trouwens ook niet) en dat zelfdiscpline de keerzijde is van de
> Vrije wil. De berichtgeving over wat de OESO zoal zou menen, druist nogal
> in tegen het Indeterminisme.

Beste Marc:

(1) Een Vrijzinnig Democraat bepaalt primair zèlf wat hij/zij weet, vindt of wil zeggen. Dat bepaalt niemand ánders voor hem/haar.
(2) Zefdiscipline is NIET de keerzijde van de vrije wil. Vanuit de vrije wil geredeneerd is zelfdiscipline uitstekend mogelijk: zelfdiscipline als een bewuste, doordachte en met zelftucht uitgevoerde keuze van een enkel individu (ik ga minder eten bijvoorbeeld) of groep individuen (we gaan spaarzamer leven bijvoorbeeld).

Hein op een zelftuchtige zondagmorgen.