Privacy en OV-chipkaart

Mon Dec 29 16:57:17 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Elegeert <hmje at HOME.NL>,
>Jouw bank (gegevens + pincode) staan niet in/op het pasje?

 Neen, die staan er niet op. Die gegevens staan bij de instantie die elke
 keer dat men onder de 5 Euro zakt, 20 Euro afschrijft. Om te kunnen reizen
 heeft men geen geld of pinpas meer nodig als het saldo automatisch wordt
 opgewaardeerd. Ook als ik een fietskaart moet kopen, hoef ik niet te beta-
 len, het bedrag wordt van het saldo op de OV-chipkaart afgeboekt en het
 kaartje wordt op de OV-chipkaart gezet.

>Vroeger kon je nog aangifte doen van je verlies ... kan dat nu niet meer?

 Bij verlies kan men de OV-chipkaart laten blokkeren. Maar als de gegevens
 louter op de kaart staan, dan is men z'n saldo wel kwijt.

 Cees Binkhorst <ceesbink at XS4ALL.NL>,
>Het uitchecken ging tijdens de proeven in Rotterdam niet geheel automatisch.
>Als de kaart niet goed bij de lezer werd gehouden bij het uitstappen,
>werd automatisch het maximum ritbedrag afgeschreven.

 Als men incheckt, wordt er 4 Euro afgeschreven en als men uitcheckt, krijgt
 men die 4 Euro weer terug en moet de reis afrekenen. Het ergste dat kan
 gebeuren is dat men dus 4 Euro kwijt is terwijl de reis minder kostte.

 Bij het uitchecken komt het reisbedrag op een schermpje te staan - men weet
 dus altijd dat men is uitgechekt. Wie bewijs wil zien kan (op stations)
 de laatste 10 transacties printen. Dat zal ik in het begin dus ook gaan
 doen, voor de zekerheid.

 Terwijl ik dit intik op Radio 1: Kohnstamm et al. hebben hun bezwaren tegen
 de OV-chipkaart juist vandaag laten varen. Als ik alles goed begrijp, dan
 lijkt me dat ook wel terecht. Ik heb niet de indruk dat hier iets fout zit.

 Vraag is wat er gebeurt als de kaart defect geraakt (mijn pinpas doet het
 vaak niet op NS-stations). Is men dan z'n saldo kwijt ?

 Anoniem reizen kan ook maar dat kost (eenmalig) 7.50 Euro extra. Want als
 NS-klant (ik heb een voordeelabonnement van de NS op mijn kaart, dan reis
 ik voor pakweg 60 Euro/jaar met 40% korting) krijgt men de OV-chipkaart
 gratis.