Privacy en OV-chipkaart

Mon Dec 29 13:27:27 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik heb vanmorgen op een GVB-vestiging in Amsterdam een formulier ingevuld
teneinde mijn persoonlijke OV-chipkaart (met daarop een NS-abonnement),
voortaan automatisch te laten opladen zodra het saldo onder de 5 Euro komt.
Over een week krijg ik een brief, moet daarmee naar de GVB-vestiging ten-
einde m'n OV-chipkaart met 20 Euro te laten initieren.

Voortaan hoef ik (behalve voor het meenemen van de fiets) nooit meer een
kaartje te kopen of bij te houden of wel er voldoende saldo op de OV-
chipkaart staat. Op 1 maart moet men in Mokum een keuze gemaakt hebben
wil men met metro/tram/bus kunnen blijven reizen en binnenkort voert de
NS dezelfde constructie in en dan ben ik er alvast aan gewend. Volgende
week is m'n strippenkaart vol en dat lijkt een goed moment op het nieuwe
systeem over te stappen. Vandaar dat ik vandaag het formulier invulde.

Op de GVB-vestiging krijgt men 4 folders over hoe het werkt en deze door-
nemende, heb ik gekeken hoe het staat met de privacy.
  1. Men kan op het station de laatste 10 transacties met de OV-chipkaart
     uitlezen en uitprinten. Die info staat dus of op de kaart zelf of
     wordt van elders opgehaald.
  2. Als bij het uitchecken blijkt dat men een saldo van minder dan 5 Euro
     op z'n kaart heeft, dan wordt er automatisch 20 Euro op de chipkaart
     bijgeschreven van de bankrekening.
     Er is dan een koppeling mogelijk tussen waar men is (want men checkt
     uit, betaalt voor de reis van vertrekpunt naar bestemming, komt daar-
     bij onder de 5 Euro waarna de kaart ter plekke wordt opgeladen) en de
     bankrekening. Maar een dergelijke koppeling behoeft er dus niet te
     zijn - want het betalen en het opladen zijn twee verschillende trans-
     acties.
  3. Binnenkort (nu kennelijk nog niet) kan men op Internet op,
        gvb.nl
        9292OV.nl
        ov-chipkaart.nl
        'mijn OV-chipkaart'
     kijken wat de totale reiskosten zijn.
     In de folders staat niet dat dit gekoppeld zou zijn aan een specifieke
     OV-chipkaart.

Als de reisgegevens alleen op de OV-chipkaart staan en niet elders, dan
lijkt het systeem de privacy te waarborgen. Bij verlies van de kaart kan
de vinder de laatste 10 gegevens weer wel inzien en de reiziger is dan tot
25 Euro kwijt want er valt niets te bewijzen.

Maar of dit inderdaad het geval zij, staat niet in de folders.