Leestip: Charles Darwin was een romanticus

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Dec 23 11:07:05 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bedankt voor de tip

Zoiets noemt in de soc.wet. een reconstructie. Spraakmakende auteurs gaan
vaak - onvermoed of onbewust - eclectisch te werk. Als het goed is noemen
ze in hun introducerende literatuuroverzicht vooraf steeds de auteurs van
de fragmenten of ideeen die ze verder meenemen in hun onderzoek. Soms
gebeurt dat werkelijk, soms is dat overzicht slechts een riedeltje om te
laten zien dat men niet van de pot is gerukt, dat men graag in een bepaalde
sector serieus wil worden genomen.

Ik heb het hoofdwerk van Darwin ooit wel eens ingezien (maar blijf van de
pot gerukt, want geen bioloog etc) en herinner me niet zo'n voorschouw. Dus
een reconstructie van 19e eeuwse vakliteratuur zou dan nog een aardige klus
zijn.

Dat Darwin een romanticus zou zijn, lijkt me een gemakzuchtig achterafje.
Zelfs Goethe werd om z'n kleurentheorie in de 19e eeuw door velen serieus
genomen.

In de 21e eeuwse context zou je trouwens onder 'natuurvrienden' naaktlopers
kunnen verstaan...

hv,u
-----