Onderwijsblues: Lagere Middenschool

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Sat Dec 6 19:29:08 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>  Glenn Mellonius <glenn at MELLONIUS.EU>,
>
>  Wie dat wil, moet dat beslist doen. Van mij mag iemand best op z'n 80e
> kiezen
>  naar welke kleuterschool men wil - maar waarom zou de rest van de
> mensheid
>  moeten meelijden ? Leerlingen die wel iets kunnen/willen, gaan in een
> almaar
>  verfrobelend onderwijssysteem ten onder. Het wordt altijd weer erger - er
> is
>  nooit eens de gedachte 'waar zijn we in hemelsnaam mee bezig, maken we
> [...]

Volgens mij mix je appels en peren door elkaar ;)
Een mogelijkheid voor latere keuze staat niet in de weg van goed lesgeven.

En je zult het met me eens zijn, dat als je maar 4 (hooguit 8) jaar hebt
om je stempel te drukken, kun je niet al te kieskeurig zijn met de
onderwerpen waarop je dat stempel gaat drukken.

Sommigen blijven het zelfs 12 jaar proberen, maar moeten dan helaas
genoegen nemen met een salaris van €750.000 (en een puinhoop, omdat ze er
niet meer zijn?)

>  Men moest eens weten hoe kinderen tegenwoordig leren rekenen: 'delen'
> bestaat
>  zelfs niet meer (geen grap), daar is het ronduit imbiciele 'happen' voor
> in de
>  plaats gekomen. Nou, probeer dan de aandacht nog maar eens vast te houden
> in de
>  klas als er 'gehapt' gaat worden.

Volgens mij hoor ik de laatste tijd geluiden, waaruit ik dan weer opmaak
dat ook het onderwijs zelf neigt daar deze mening.

>  --> Nog even en het onderwijs dreigt pas te *beginnen* als men *niet
> langer
>      leerplichtig* meer is. Maar dan is het dus te laat (men kan niet in

Hiermee zou je haast de indruk wekken dat je zelf heilig gelooft in
´regeltjes.´
Die einde leerplicht is niet meer dan een noodzakelijk eind aan een
periode waarover iedereen het eens is dat elk kind naar school moet
(althans moet leren).
Pas als je dat (redelijk arbitraire, beter zou zijn mét goede kennis)
einde niet in de wet opneemt wordt het een gekkenhuis ;)

Overigens schuift de politiek steeds meer op in de richting van een
verplicht kennisnivo (nu alleen nog het einde leerplicht er op plakken).

> twee
>      jaartjes of zo alles leren waar men vroeger 12 jaar over deed) - en
> dan te
>      bedenken dat 'onderwijsvernieuwers' de leerplichtige leeftijd zelfs
> willen
>      *verhogen* - zodat het geven van onderwijs opnieuw wordt uitgesteld -
> want
>      dan hebben de kids meer tijd om 'nog beter te kiezen'.

Ook hier weer appels en peren door elkaar?
Er is nauwelijks procescontrole in het onderwijs, alleen een eindexamen
(of eindrapport/Cito-toets in basisonderwijs).
Toch wordt al sinds zo´n 15 jaar met echte dagelijkse procescontrole in
het onderwijs gewerkt door Eric Mazur (Harvard University), maar het
verspreidt zich heel langzaam.

>  Het hedendaagse onderwijssysteem begint trekken te vertonen van
> jeugdinterne-
>  ringsprogramma. logisch dat leerlingen zo'n vreselijk systeem ontvluchten
> door

Je bedoelt de hekken om het schoolplein, en de coffeeshops buiten een
straal van 250m (in Amsterdam, daarbuiten 500m)?
Sommige scholen hebben het op het dak, als ze dan over het hek klimmen
komen ze niet meer terug.

Groet / Cees