(Her)investeren in verzuiling?

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Dec 3 14:27:34 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

2008/11/27 Aris B. <B.Aris at tweedekamer.nl>:
> Nee, ik ben ook uit ervaring zo relaxed over kennis van de Bijbel. Ik heb er in discussies veel nut van gehad. Juist in strijd met christen-dogmatici.

Zij hebben niets tegen discussies, Bernard, in tegendeel, het vormt de
basis van hun motieven ... Hoe lang het ook duurt, jij vervult voor
hen - in die tussentijd - hun missie.

> *) bij Jehova's getuigen aan de deur. Deze hanteren een spoorboekje waarbij ze van de ene versregel uit het ene Bijbelboek naar een versregel in een ander Bijbelboek springen om hun gelijk te staven. Je kunt hen heerlijk ontregelen door bij ieder vers te vragen wat daar de directe context van was.

Ik werd laatst gebeld of ze bij mij weer aan de deur mochten komen...
geweigert uiteraard. Ze houden dus een zwarte lijst bij.

> *) ik was jarenlang in mijn werkkamer op het Binnenhof de buurman van de SGP-fractie. Iedere keer dat de SGP, ChU of een loslopende CDA-er de afgelopen zes jaar de Paarse erfenis op immaterieel gebied aanviel, wist ik daar met bijbelse parafrases en -termen tegenin te gaan. Dat helpt in dat soort discussies, want je toont respect voor hun cultuurbron; Gods woord.

Ik kan/en ga toch geen respect opbrengen voor hen die zelf niets weten
over hun eigen god?!!
Die bestaat niet,  zo blijkt uit hun handelen,  alsook het gebrek aan bewijs.

> En je zal versteld staan hoeveel CDA-gezinden de Bijbel zelf niet kennen; daar maakt het indruk als zo'n seculiere D66-er dat wel doet.

Intussen Bernard, gaat het nergens over. CDA-ers weigeren ten
alletijden ergens verantwoording voor te nemen. Zo ook niet om jouw
kostbare tijd te verspillen....

Dat, deze constante gaat telkens opnieuw op voor christenen, Bernard.
Wat je ook bereikt mag zijn tijdens Paars, veel staat weer of opnieuw
op het spel.

> En het mag een oud boek zijn, dat door ouderwetse mensen graag als legitimatie van hun denken wordt gebruikt; de Bijbel blijft relevant als intellectuele bron in onze cultuur.

Dit laatste is dus onzin. Toon dit maar eens aan, Bernard. Of blijkt
dan het tegendeel?

> Ook voor vrijzinnige mensen, gelovig of niet.

Dit slaat dus nergens op .... Overigens mag iedereen geloven wat ie
wilt hoor ... een dergelijke keuze behoort - onvervreemdbaar - een
ieder toe.

> Bijbelquiz: wat is de overeenkomst tussen D66 en een mosterdzaadje?

http://www.pzc.nl/multimedia/archive/00849/PZ_5262554_5262554-_849574b.jpg

Geel !!

Henk Elegeert