Een missionair geloof in de wetenschap

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Dec 3 00:15:57 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> "Wetenschappelijk" creationisme? Die -onzedelijke- gedachte alleen al !!
http://www.refdag.nl/artikel/1377351/Premier+geloof+en+wetenschap+versterken+elkaar.html

"
Premier: geloof en wetenschap versterken elkaar
02-12-2008 19:19

LEIDEN (ANP) – Geloof en wetenschap hoeven niet tegenstrijdig te zijn,
maar kunnen elkaar juist versterken. Dat stelde premier Balkenende
dinsdag bij de presentatie van een boek waarin 22 christelijke
wetenschappers schrijven over hun leven, werk en God.

Balkenende zei veel respect voor hen te hebben, omdat ze „vrijmoedig,
open en eerlijk" voor hun geloof en innerlijke worsteling uitkomen. De
minister-president gaf aan dat geloof ook zijn „belangrijkste anker en
inspiratiebron" is. Zonder geloof „kan ik niet goed functioneren".

Geloof en wetenschap liggen volgens Balkenende, die zelf christen en
oud-hoogleraar is, misschien dichter bij elkaar dan gedacht. In
essentie gaat het om een zoektocht naar een waarheid die we niet
kunnen vasthouden maar er wel is, zei hij.

Een van de deelnemende wetenschappers, evolutiebioloog Sander van
Doorn, zegt in Geleerd & gelovig dat christenen die in de wetenschap
verzeild raken, er goed aan doen een beetje eelt op hun ziel te
hebben. Balkenende vindt dat een mooi citaat. „Het geldt ook voor de
politiek", voegde hij eraan toe. Het is volgens de premier ook voor
wetenschappers belangrijk duidelijk te maken wat hen drijft en
inspireert, omdat dat het leven en de wetenschap verrijkt. Hij sprak
de hoop uit dat het boek zal bijdragen aan een „goed en levendig debat
over geloof en wetenschap".

De Delftse hoogleraar Cees Dekker, die het boek heeft samengesteld,
hoopt dat de uitgave een „verdere stimulans zal zijn om de ouderwetse
misvatting te laten varen dat wetenschap en het christelijk geloof
strijdig zijn met elkaar". Wetenschapshistorici hebben dat idee
volgens hem al losgelaten, maar onder het grote publiek blijft dit een
„hardnekkig misverstand dat slechts moeizaam lijkt te verdwijnen".

"

Welke waarheid? Er bestaat niet een waarheid !! Er zijn er velen ...
en die doet hij (Balkenende c.s.) dus allemaal te kort. De man is niet
eens in staat respect te betonen voor al die anders denkenden, zo
blijkt !! "Eelt" heeft ie zelfs op een ook niet bestaande ziel !!! Het
kan weinig goeds inhouden !!

Misschien liggen geloof en wetenschap uberhaupt wel niet in elkaars
buurt. Dat ´denken´ is hier alles bepalend, en getuigt van een
neurotenkarakter. Immers, die zijn nimmer bereidt zichzelf en/of hun
manier van denken eens kritisch nader te beschouwen.

Je kunt dus niets met dat zgn. ´veel respect´ voor hen die innerlijk
lopen te worstelen en dat op kosten van de gemeenschap. De gemeenschap
is hen geen enkele verantwoording schuldig. Zij manouevreren zich in
een dergelijke posititie en hebben vervolgens geen enkele scrupules
over de gevolgen daarvan voor de gemeenschap.

Zoektochten prima, maar niet over de rug van hen die dat station
allang gepasseerd zijn, of zelfs daar nooit aan willen komen. Waarom
moeten zij inboeten op hun leven en overtuiging, door een stelletje
dat zoekende is?

Cees Dekker´s. " ...om de ouderwetse misvatting te laten varen dat
wetenschap en het christelijk geloof strijdig zijn met elkaar", heeft
in het geheel geen betrekking op een ouderwetse misvatting. De
misvatting bestaat erin dat gelovigen uberhaupt in staat zouden zijn
hun´geloven´ zelf echt kritisch te onderzoeken, en de mate waarin zij
´geloof´ en wetenschap op een en dezelfde hoop willen hebben zegt over
meer over het creationistisch streven dan dat we van zuivere
wetenschap kunnen spreken.
De misvatting dat ze niet strijdig zouden zijn - immers, vindt hier
uberhaupt maar eens bewijs voor - is zo´n omkering waar ze liever geen
antwoord op wilen geven. Het is dezelfde misleidende propaganda dat
het wel goed gaat in dit land.

Het ´geloof´ zit er dieper in - zo moet worden geconcludeerd - dan
goed is voor de maatschappij en met name de wetenschap.

> En in elk geval het geheel geen wetenschappelijke ...

Iemand al iets wetenschappelijks in de prietpraat van de Minister
Predikant kunnen ontdekken?

Henk Elegeert