Een missionair geloof in de wetenschap

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Dec 2 12:50:24 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

http://www.nd.nl/artikelen/2008/december/02/gelovige-wetenschapper-moet-vooral-relativeren

"
Gelovige wetenschapper moet vooral relativeren
Dit artikel komt voor in dossier: Geloof en Wetenschap

Geplaatst: 02 december 2008 08:00, laatste wijziging: 02 december 2008 10:09
door prof. dr. ir. E. Schuurman

Dr. Cees Dekker schreef in een voorpublicatie van zijn boek 'Geleerd
en Gelovig' afgelopen zaterdag in deze krant
[http://www.nd.nl/artikelen/2008/december/01/vrede-tussen-geloof-en-wetenschap

"
http://www.nd.nl/artikelen/...
"...

Dinsdag overhandigt Cees Dekker aan minister-president Jan Peter
Balkenende het eerste exemplaar van zijn nieuwe boek Geleerd en
Gelovig met persoonlijke verhalen van tweeëntwintig christelijke
wetenschappers over hun leven, werk en God. Hieronder een ingekorte
versie van het hoofdstuk van Dekker zelf.

Midden jaren negentig ging ik dieper nadenken over de relatie tussen
geloof en wetenschap. In de praktijk neigde ik naar een
boedelscheiding tussen het werk op het lab en het uitleven van mijn
geloof daarbuiten. Uiteindelijk ging het daar bij mij wringen, omdat
ik aanvoelde dat er op een dieper niveau wel degelijk een koppeling
tussen beide was. En belangrijker: dat daar mogelijk zelfs een
conflict lag.

Heel diep van binnen zwierf bij mij de vage twijfel dat uiteindelijk
toch alles verklaard kan worden door de wetenschap en dat God dus niet
bestaat, dat godsgeloof weliswaar een subjectieve persoonlijke waarde
kan hebben, maar geen aanspraak kan doen op universele waarheid. Ik
ervoer de noodzaak om deze gedachte diepgaand te onderzoeken,
enerzijds vanuit een gevoel van verantwoordelijkheid - omdat ik een
gelovig wetenschapper was die de relatie tussen beide moest kunnen
verantwoorden naar anderen -, anderzijds vanuit een persoonlijke
existentiële twijfel over het bestaan van God, over de grond van het
bestaan, en meer in het bijzonder de grond van mijn bestaan.

Zoektocht
Ik begon een nieuwe zoektocht, in een interne discussie met mijzelf,
gedachten wikkend en wegend - daarbij geholpen door de omvangrijke
literatuur rond God, wetenschap, en evolutie. Voor mij was dit een
hernieuwde zoektocht naar waarheid. Ik beliep deze route in het besef
dat ik kon uitkomen bij een conclusie die ik heel diep van binnen
vreesde: dat God misschien wel niet bestaat en dat er geen rationele
basis is voor mijn geloof. Dat zou mij intens verdrieten, want het zou
mij het dierbaarste ontnemen dat ik kende. Maar als de conclusie
onontkoombaar was, zou ik de consequentie aanvaarden. Want ik wilde
één van wezen zijn, niet in twee werelden leven, maar beide bij elkaar
brengen.
..."

En dan nog niet doorhebben dat ie zelf zijn eigen neurose zelf in stand houdt?
"
]

over zijn persoonlijke zoektocht naar de waarheid achter het ontstaan
van de wereld. Zijn antwoord: God is schepper en Hij heeft zijn werk
voltrokken met evolutionaire processen. Vandaag de reactie van een
wetenschapper die niet in dat antwoord gelooft.

Als je 40 jaar college reformatorische wijsbegeerte hebt gegeven, weet
je uit ervaring dat het vraagstuk geloof en wetenschap blijft boeien.
Elke nieuwe studentengeneratie stelt daarover vragen. Terecht. Vooral
als daarbij de verhouding van wetenschap en schepping aan de orde is.

In het artikel van prof. Cees Dekker van zaterdag 29 november wordt de
levensloop van vele christenwetenschappers getekend. Tegenover het
atheïstische evolutionisme wordt eerst gekozen voor het
wetenschappelijk creationisme. Met wetenschappelijke modellen wil men
de harmonie tussen wetenschap en Genesis vaststellen. Dat lukt niet.
De theorie van Intelligent Design probeert tot een harmonie te komen
tussen wetenschap en God de Schepper. Ook dat faalt, want er is zoveel
'stupid design'. Het theïstisch evolutionisme ligt vervolgens voor de
hand. God als Schepper heeft middels evolutie geschapen. Ik geloof
niet dat er langs die weg vrede komt tussen geloof en wetenschap,
zoals de titel van het artikel van professor Dekker suggereert.
"

"Wetenschappelijk" creationisme? Die -onzedelijke- gedachte alleen al !!

Het vraagstuk geloof en wetenschap, is niet boeiend eerder ontzettend
irritant/arrogant, en energie verslindend/verspillend. Zo gaat de
Minister Predikant vandaag in onze tijd en op onze kosten een boek in
ontvangst nemen dat geen enkele toegevoegde waarde heeft. En in elk
geval het geheel geen wetenschappelijke ...

Henk Elegeert