D66-Mokum: Amsterdam moet tweetalig worden

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Sun Aug 10 13:28:23 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz,

Helemaal met je eens. Ik heb zelf 2 1/2 jaar in een Frans/Duitstalig land
gewoond (tegenover de Groothertog). De lokale commercialo's onder aanvoering
van RTL en Bertelsmann alsmede de te ontvangen staatstelevisiestations van
de omringende landen hanteerden de nasynchronisatietactiek om het taalgevoel
laag te houden. Echter van mijn toenmalige Luxemburgse collega begreep ik
dat het in het Luxemburgse onderwijs maar om een ding draait: EERST alle
belangrijke talen leren (Frans, Duits, Engels) en dan pas aan andere vakken
denken. Van daar ook dat ik in Luxemburg pas echt goed mijn talen heb leren
spreken, en belangrijker nog, heb geleerd om snel tussen Nederlands,Engels,
Duits en Frans te wisselen. Ik vraag mij af of de gemiddelde
grachtengordelproleet die dit soort onzin verzint zelf wel zijn talen
spreekt of dat hij door Amsterdam tweetalig te maken denkt dat hij gratis
taalles kan krijgen.

Oh ja Hein en Marc, ik reken mijzelf als Zaankanter dan wel tot de
provincialen, maar ik mijdt al jaren het Amsterdamse Centrum in het
weekeinde. Ik vertoef uitsluitend op Maandag t/m Vrijdag van 7:30 tot 17:30
binnen de grachtengordel en heb dan alweer genoeg gehad en ben blij als het
Vrijdagmiddag is..
Gelukkig heb ik daarbij ook het voordeel dat ik af en toe van mijn baas naar
andere Europese steden mag vluchten waar deze tweetaligheid een non-item is
(Frankfurt, Parijs).

Ernst Debets/
Zaanstad