D66-Mokum: Amsterdam moet tweetalig worden

Sun Aug 10 09:40:06 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Volgens mij gaat het op 1 politiebureau waar vreemdelingen terecht kunnen
(Vreemdelingenpolitie ?). Jaren geleden zat er op het Rembrandtplein en
Leidseplein zo'n bureau - weet Jan veel...

Het is allemaal niet nieuw. Jarenlang konden immigranten in hun eigen taal
bij de gemeente terecht - aanpassen was daardoor onnodig en we zitten mede
als gevolg daarvan opgescheept met nogal wat medeburgers die ons niet
alleen niet verstaan maar daarnaast beslist niet van plan zijn dat ooit te
gaan doen.

Een metrostation tevens een Engelse naam geven, lijkt leuk (in de Chinese
buurt hangen ook Chinese staatbordjes) maar wat heeft een tourist eraan -
die kent de weg toch niet. Touristen willen naar de hoeren, naar het Anne-
Frankhuis en naar het Museumplein. Die zijn meer gebaat bij richtingwijzers.

Als Amsterdammer mijdt ik zaterdag het centrum (dan komen de provinciaal-
tjes inkopen doen, dan is men als fietser beslist niet veilig), op 30 april
ontvlucht ik zelfs de stad, ik vind touristen iets vreselijks en waarom
overal immigranten moeten wonen in plaats van Amsterdammers heb ik nooit
begrepen.

De Paternottes van deze wereld (mensen die zelf geboren zijn in Den Bosch,
in Utrecht op school zaten, in Amsterdam gingen studeren en vervolgens ook
alweer bleven hangen) vergeten dat er ook *echte Amsterdammers* zijn.
Die moeten ook een plek hebben waar ze kunnen leven *zonder te worden lastig
gevallen* met internationalistische onzin. Het is nu al erg genoeg, het
*hoeft niet erger*.

Jan moet eens naar *zichzelf* kijken - dan begrijpt hij waarom hij dit doet.