Witte Huis zwendel ivm Iraq?

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Aug 7 12:09:33 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik een beetje cynisch. ;)

Kijk, eerder al in april 2007!!:

"
Door: Novum/ Camiel Donicie
Gepubliceerd: woensdag 4 april 2007 20:38
Meer informatie: woensdag 4 april 2007 23:50

In de aanloop naar de oorlog in Irak was er sprake van een 'kennislacune'.
Dat zei premier Jan Peter Balkenende (CDA) woensdag tijdens het debat
over de politieke steun voor deze oorlog. "De zaak had anders kunnen lopen
met de kennis van nu." Een parlementair onderzoek komt er niet wegens het
ontbreken van de daarvoor vereiste Kamermeerderheid.

Balkenende erkende dat er achteraf bezien sprake was van een 'lacune in onze
kennis'. Na de val van Saddam Hoessein bleek dat hij geen
massavernietigingswapens bezat. De premier stelde echter dat de kwestie, die hij
typeerde als een splijtzwam, moet worden geplaatst in de context van
die tijd. "De
wapeninspecteur had nog 128 open vragen over deze wapens." De bewijslast lag
bij Saddam Hoessein en niet bij de Nederlandse regering, zei Balkenende. De
premier wilde niet ingaan op de vraag of Nederland overhaast een besluit heeft
genomen. "Dat moet je beoordelen met de kennis die we toen hadden."

De premier is blij met de grote Kamermeerderheid die vindt dat de Kamer altijd
goed is geïnformeerd, zei Balkenende na afloop van het debat. Hij weet niet of
hiermee de kous voorlopig is afgedaan. "Het is een moeilijk onderwerp met veel
emoties en dat blijft het. Maar ik sta voor de keuzes die zijn gemaakt."

Fractievoorzitter Femke Halsema van Groen Links zei waarde te hechten aan de
uitspraak van de premier. "De regering wist het dus niet zeker." Haar
partij, de SP
en D66 zagen het verzoek om een parlementair onderzoek stranden op een
meerderheid van CDA, PvdA, CU, VVD, SGP en de Partij voor de Vrijheid.

Het debat eindigde zonder dat een motie werd ingediend met een verzoek om een
parlementair onderzoek. Alexander Pechtold (D66) die het debat aanvroeg, gaf
aan dat hij er weinig heil in zag om een motie in te dienen waarvoor geen
meerderheid bestaat. Pechtold ervoer het debat niet als een nederlaag. "Op
enkele punten is vooruitgang geboekt."

Uitleg over volkenrechtelijk mandaat

Het kabinet gaat binnenkort uitleggen wanneer Nederland steun geeft aan een
mogelijke militaire acties tegen een land. De Tweede Kamer vroeg tijdens het
debat over Irak opheldering over wat een 'adequaat volkenrechtelijk mandaat'
precies betekent, zoals dat in het regeerakkoord omschreven staat.

Coalitiegenoot PvdA nam tot verrassing van het kabinet al een voorschot op de
discussie over de betekenis van zo'n mandaat, dat voor veel fractie van groot
belang is nu de spanningen rond het nucleaire programma van Iran oplopen. De
sociaaldemocraten keuren politieke of militaire steun om drie redenen goed: bij
een expliciet VN-mandaat, bij acute dreiging die zelfverdediging of
verdediging van
een NAVO-bondgenoot nodig maakt, of bij humanitaire rampen zoals een
dreigende genocide.
"

... en leg mij dan maar eens uit dat ie nog weer zes maanden meer
nodig heeft om de EK tekst en uitleg te geven.

De kwestie is simpel: ten tijde toen de context speelde hadden we met
een paar verschillende malloten van doen. Balkenende was er daar een
van. Er was geen sprake van een lacune ´in onze kennis´, eerder dat de
lacune doelbewust werd gecreeerd en in ook stand werd gehouden.

En hoezo ´onze´ ? Zijn gebrek(/en) is anderen niet aan te rekenen. Hij
dient juist over de zijne verantwoording af te leggen !!!

En hoezo, het gebrek aan kennis geeft je het recht een oorlog aan te
gaan? Hitler had tenminste nog een plan, deze malloot doet het omdat
ie er zin in heeft?!!

"De zaak had anders kunnen lopen met de kennis van nu.", is daarom dan
ook volstrekte onzin. Met een andere leider/Minister President in elk
geval. Maar waarschijnlijker, had zich die ook niet bediend van
(kennelijk nog niet voor iedereen) doorzichtige politieke spelletjes.

Er was geen sprake van een 'kennislacune', maar van een truc. Hoe laat
je een meisje bewijzen geen jongetje te zijn? Je laat haar haar slipje
uit doen. Zo ook moest Saddam bewijzen niet over WMD´s te beschikken,
terwijl hij die niet had !!

De lacune lag bij Balkenende die geen methode voor handen had uit zijn
eigen onnozel spel te stappen !!!

Vervolgens slacht je het ´zwijn´ af, en ben je voor altijd van de man
af. Maar dus ook van eventuele claims van de onrechtmatigheid van
westers optreden !!! Of een aanklacht voor het oorlogstribunaal.

Ik zie wel in waarom Balkenende erg blij was dat Saddam aan de strop hing.

Het belang van het Irandebat is dus gelegen in het falend beleid van
vorige kabinetten Balkenende? We draaien vervolgens blijvend op voor
amateuristisch geneuzel van een ´leider´ die geen *leider*  is en geen
leiding kan geven?

Onze democratie wordt verdergaand opgeofferd aan belangen van
politieke partijen?

Ik hoop - achteraf bezien - dat deze ´oorlogsmisdadiger´ (= moet nog
bewezen worden) alsnog berecht gaat worden opdat het ´Recht´ alsnog
kan zegevieren en wij (staatsburgers) de Irakezen weer recht in de
ogen kunnen kijken.

Is er geen wetgeving welke bepaald dat VOLKSvertegenwoordigers houdt
aan de afspraken welke (het behoud van) de democratie beoogd en door
de Rechter kan worden getoetst op aanvraag van (bezorgde)burgers?
Desnoods met opheffing ervan, en waarop nieuwe verkiezingen de
democratie weer in zicht brengt.

Dit land dreigt namelijk verder in gijzeling te worden gehouden door
politieke partijen met een direct (en/of vermeend) eigen belang, en
dat tevens het landsbelang - waaronder de vertegenwoordigende
democratie - ernstig schade toebrengt.

Henk Elegeert

Op 6 augustus 2008 23:31 heeft Hein van Meeteren <heinwvm at chello.nl>
het volgende geschreven: