Kijktip; verlichtingsfundamentalisme was Re: Populisme....(Was:Re: Column Ephimenco over Pechtold)

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Apr 29 09:09:09 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kijktip  dan maar? ;)

dinsdag 29 april  	Nederland 2

	Tegenlicht: In gesprek met John Gray (VPRO)

15:05 - 16:00 	Informatief, Maatschappij
	Teletekst ondertiteld Herhaling

  	Tegenlicht: In gesprek met John Gray
In het Westen is het begrip waarheid onverbrekelijk verbonden met de
Verlichting. Als sluitstuk van vier uitzendingen over de waarheid
zoekt Tegenlicht de confrontatie met het verlichtingsfundamentalisme.
De Nederlandse filosoof Rob Wijnberg (1982) gaat in debat met de
Britse filosoof John Gray. Diens laatste boek Zwarte Mis. Religieus
fundamentalisme en de moderne utopieën (2007) leest als een pleidooi
voor de afschaffing van de utopie. Maar waar laten Westerlingen dan
hun universele rechten van de mens en andere traditioneel Westerse
waarden? Rest ons niets anders dan bescheidenheid en oneindig
cultuurrelativisme? Regie: Jos de Putter. Interview: Rob Wijnberg.

Henk Elegeert

Op 27 april 2008 21:45 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks
<fluks at combidom.com> het volgende geschreven: