Scheiding van Kerk en Staat

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Wed Apr 2 21:13:53 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Eens Joris, die vondst van Femke Halsema om die plaatsvervangende
terreurbestrijder onder ede te willen horen was briljant. Meteen
raakten de corporatisten (lees PvdA en CDA) in paniek. Gelukkig
omarmde Pechtold als ware democraat dit voorstel. Helaas durfde
Wilders het niet aan, zeer waarschijnlijk omdat hij zijn hand reeds
had overspeeld.

Het debat was verder van een erg laag niveau. Iedereen (inclusief
Wilders) verkondigde dat het kabinet terecht voorzorgsmaatregelen had
getroffen en het kabinet was slechts gefocust op het verdedigen van
juist dit punt. Dat de oppositie hier niet doorheen prikte was
beschamend.

Dat Balkenende publiekelijk volkomen onnodig (en inderdaad Henk,
vanuit een Westers superioriteitsgevoel) een zware crisis liep te
voorspellen en dus aan het aanslingeren was, daarover ging het bijna
nooit. Net zomin als dat het ging over de abjecte stelling dat Wilders
verantwoordelijk zou zijn voor de onrust die met zekerheid zou
ontstaan na het verschijnen van zijn film. Om nog maar te zwijgen over
de pogingen van het kabinet om deze film reeds voor verschijning te
verbieden.

Drie gemiste kansen om Balkenende de laan uit te sturen.

Verder had de opmerking 'dat Balkenende tot alles, inclusief het
vervalsen van documenten, in staat kan zijn na zijn immorele standpunt
om een onderzoek naar Irak tegen te blijven houden' ook niet misstaan.

Helaas sprong men weer collectief op Wilders en liet Balkenende - die
dramatisch heeft opgetreden de afgelopen maanden - als winnaar
wegkomen.

Groeten,
Mark Giebels