Geen EU referendum

Sun Sep 30 19:34:25 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hear hear...

Maar dan moeten we dus zoals je al zei af
van het verouderde links-rechts-denken
dat in feite D66 intern ook de das om deed...

Gek genoeg was die groep sociale-dienstdirecteuren
al klaar met het compromis tussen de verzorgingsstaat
en de zelfbeschikkende levenslopp-ontplooiende burgers.
Een stelsel waarin men werkt en spaart,
opneemt uit start- en spaartegoed naar eigen keuze
om te leren, te zorgen, bij te komen,
en met belastingen en premies
waarin niet-werken niet beloond wordt
en werken wel loont (want aanvullen van spaartegoed).

Geen basisinkomen vooralsnog, wel een basisuitkering
met een sociale arbeidsfunctie dus werkzekerheid.
Kortom het compromis tussen links
(wie niet wil kan niet dus moeten anderen ervoor betalen)
en rechts
(omlaag die sociale minimums of weg ermee,
alles en iedereen moet het zelf maar regelen
of is overgeleverd aan de harde jungle-arbeidsmarkt).

Ik had dan ook verwacht dat D66 na LPF
heel nadrukkelijk zulke geluiden had laten horen
i.p.v. het CDA-VVD-beleid als regeercompromis te verdedigen
zonder kanttekeningen hoe de burgers bediend zouden zijn
als ze D66 groter zouden maken dan als bijwagen van CDA-VVD.

Nu inmiddels D66 passé is
en vele anderen er vandoor zijn gegaan met D66-radicalisme
(met name de democratisering dan,
nog nauwelijks die sociaal-economische moderniseringen
van het fiscale-sociale stelsel)
is alleen een nieuw begin nog een optie.

Maar hoe haal je ex-PvdA-ers,
huidige SP-ers (die er afhaken tegen non-D66-gedrag en -denken),
GL-ers (hun licht-liberale voorvrouw had D66-er kunnen zijn),
VVD-ers incl. vrije LPF-, Wilders- en Verdonk-geesten,
en zelfs liberale CDA-ers en verstokte D66-ers over,
om een nieuwe start te maken
met een radicaal democratiserend en emanciperend programma?

Fritz van Rikxoort