PvdA schiet referendum af

Sun Sep 30 10:00:22 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Dirkie <geensloof at YAHOO.COM> richting Tjerk Jouwstra <tjouwstra at wxs.nl>,
>Dat is voor Marc niet echt nodig. Als je een paar schoenen koopt en ze
>knellen op de grote teen of, nog erger, ze passen niet. Dan zijn dat
>slechte schoenen.

 Ik heb op zich niet zo'n probleem met mensen die voor Europa zijn, hoor.
 Vind ze hoogstens een beetje dom, net zoals ik mensen die een religie
 aanhangen geneigd ben wat sullig te vinden. Maar tegen hen... neen.

 Ik vind het wel diepdroevig dat sociaal-liberalen in D66 *ideologisch*
 voor Europa zijn. Nooit meer eens een vraagteken bij wat dan ook uit
 Europa zetten en hun kritiek beperken tot dat het *niet erg genoeg is*.
 Ik heb nu eenmaal een aversie tegen alles dat en iedereeen die radicaal
 is. Wie radicaal voor Europa is, is daarmee bedenkelijk rechts.

 Het tweede dat catagorisch fout zit, is dat radicale voorstanders van
 Europa van skeptici verwachten dat de laatsten *dezelfde uitgangspunten*
 hanteren en *hetzelfde wereldbeeld* hanteren als zij. En vervolgens ne-
 men ze het de skeptici kwalijk dat die op basis daarvan niet tot dezelfde
 conclusie komen en dito analyses maken als zijzelf. Ze doen daarbij voor-
 komen alsof skeptici niet helemaal goed bij hun hoofd zouden zijn. Terwijl
 *zij* het zijn die een geloof aanhangen, niet de skepticus. De skepticus
 is juist degene die nog wel zelfstandig denkt.

 Daarmee illustreert de Euro-radicaal dat men niet bereid is vraagtekens
 bij het eigen gedachtengped te zetten en wenst te bepalen hoe het gedach-
 tengoed van de twijfelaar eruit zou moeten zien. Dat, en de verplichting
 om daaraan mee te moeten doen en rusteloos achter de Euro-gedachten van
 anderen te moeten aanhollen terwijl de Euroradicalen toch echt in de
 minderheid zijn, maakt ze tot onuitstaanbare figuren.
 Het zet kwaad bloed en doet het aantal Euro-skeptici snel toenemen. De
 burger wenst van het dwangmatige Euro-gedrag van dit slag lieden *verlost*
 te zijn. Zodat men weer op adem kan komen. Daarom stemt men tegen.

 De laatste move van de PvdA versterkt dat effect alleen maar en doet de
 kloof tussen burger en politiek alleen maar breder worden: de maatschap-
 pelijke realiteit staat met de dag haakser op de politieke realiteit.

 Politici zouden zich eens wat gematigder dienen op te stellen.