PvdA schiet referendum af

Wed Sep 26 08:56:36 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Tjerk Jouwstra <tjouwstra at WXS.NL> vroeg,
>Marc, Heb je je al eens verdiept in het europee recht?

 ...Tjerk, ik sta er mee op en ga ermee naar bed...

 Het valt me op dat het in alle andere Europese landen gewoon over een
 Grondwet gaat. Alleen in Nederland is dat niet zo - en da's gewoon een
 trucje om de uitslag van het referendum te kunnen negeren.

 Positief puntje is zowaar de opstelling van D66: hoewel onze partij het
 Europees schoothondjesschap zo'n beetje heeft uitgevonden, is men toch
 een voorstander van een Euro-referendum. Ondanks het feit dat de uitslag
 daarvan op voorhand vaststaat.

 Overigens vind ik zelf ook dat een tweede refendum eigenlijk niet nodig
 is - er is immers al een referendum *geweest*. En die ging niet over een
 Europese vlag of een Europees volkslied maar over een Europese consitutie
 - en die ligt nog steeds voor. Het zou D66 dan ook sieren als ze tegen
 ratificeren stemt, daarmee de uitslag van het referendum eerbiedigend.