Leestip: Interview Pechtold Trouw

Mon Sep 24 13:03:56 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Hein van Meeteren <heinwvm at CHELLO.NL>,
>En toen we in 2006 aan lijsttrekkersverkiezingen deden zei Pechtld: we
>moeten Verdonk de tijd geven, we moeten niet te hard oordelen, we moeten
>Verdonk steunen. Ik stond ernaast.

Op zich kan men best van standpunt veranderen - maar de vraag is in
hoeverre dat hier gebeurt.

D66 kan nou wel gaan zitten schelden op Verdonk maar dat is op z'n minst
nogal vreemd: zonder D66 was het vorige kabinet (en daarmee Verdonk) er
immers nooit geweest. Maar juist bij dat feit wordt geen enkel vraagteken
gezet.

Dat doorzetten van de hervormingen is net zoiets. Die hervormingen staan
haaks op de ineens zo gekoesterde liberale vrijheid om de burger zelf
z'n keuzes te laten maken en op het verwijt dat het huidige kabinet nogal
'paternalistisch' zou zijn. De vrijheid van de burger verdraagt op haar
zachtst gezegd geen *opgedrongen* hervormingen.

Het huidige kabinet is er alleen maar omdat het vorige een complete ramp
was. D66 werd daarop afgerekend - en het is daarom raar om zelfs nu nog
het vorige kabinet te gaan verdedigen in plaats van zich eindelijk eens
rekenschap te geven over de gemaakte fouten en dermate consequent verkeerd
gekozen stellingnamen dat mensen massaal van de partij wegliepen.

Door Verdonk van alles te gaan verwijten omdat het vorige kabinet nota
bene is gevallen, laat men zich nogal in de kaarten kijken. Kennelijk is
Verdonk dan 'links' of zoiets ? Dat gelooft toch geen mens ?

In feite geeft men een signaal aan de kiezer af om beslist geen D66 meer
te gaan stemmen. D66 gaat momenteel een concurentie-slag aan met de VVD,
PVV en Verdonk terwijl het electoraat bij de PvdA zit. Maar de PvdA wordt
op liberale wijze (!) verdacht gemaakt daar waar de D66-kiezer van weleer
(en dat is dus *geen liberaal*) juist aan het twijfelen wordt gebracht als
D66 weer een beetje op de PvdA zou gaan *lijken*. Dit kan toch nooit goed
gaan ? Dit is toch exact het tegenovergestelde - dit geeft toch aan dat
er geen bal veranderd is (zoals trouwens bepleit in 'Klaar voor de Klim').

Verdonk schiet in de peilingen omhoog, de VVD omlaag en Wilders jojoot -
maar dit heeft *geen enkel effect* op de peilingen voor D66. Dat spreekt
toch boekdelen ? Moet ik het nu echt uitspellen dat de ex-D66 kiezer dus
n i e t   b i j   d i e   p a r t i j e n   z i t  ?

Tegelijkertijd gaat de uitstroom bij PvdA *niet* naar D66 maar naar de
partijen waarmee D66 de concurentie-slag is aangegaan. Er wordt voorge-
wend dat Nederland 'linkser' wordt maar dit is getuige de peilingen
volstrekt onjuist: Nederland *verrechtst* in hoog tempo *zonder* dat D66
daar als rechtse (!) partij een graantje van meepikt. Kijk maar op,
   http://www.fluks.combidom.com/peilingen/STROMING_WEEK.jpg

Dat verrechtsen komt door de immigratie-druk en juist op dat gebied neemt
D66 een uiterst conservatief 'politiek correct' standpunt in dat zich in
niet verdraagt met de ingeslagen liberale koers. Echte liberalen *kiezen
niet* voor D66, die kiezen of voor de VVD of PVV/Verdonk.

Het is zo vreselijk inconsistent allemaal.