Regering: Wie voor referendum is, is te kwader trouw (ANP)

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Sun Sep 23 21:10:49 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Je hebt gelijk Hein, maar..

 De burger heeft
> wel degelijk geprotesteerd: 2 zetels over - los van de Armenië zetel).
> De burger wl best in opstand komen maar weet niet hoe.

Ik geloof er niks van. In Italie is dat zo, maar hier?? Waarom kwam er
geen grote demonstratie toen Wiegel het referendum torpedeerde in de
benoemde eerste kamer?? En ook na die soortgelijke actie van Van
Thijn: geen reactie...

De stemmers op Wilders hebben inderdaad een hekel aan de politiek,
maar zijn zeker geen pleitbezorgers voor meer democratisering, in
tegendeel, zijn meest populaire voorstellen zijn anti-democratisch.
Fortuyn had wel een paar goede democratische voorstellen, maar ook
zijn aanhang had daar niets mee (zie o.a. praktijk van de LPF). De SP
heeft redelijke voorstellen tot democratisering, maar ook alleen maar
om de burger effectiever tomaten te kunnen laten rondslingeren. Wat
als men zelf aan de macht komt? De interne partijdemocratie belooft
weinig goeds. Nou, dan hebben we nog de drie grote corporatistische
partijen. De aanhang van die partijen kan niet anders dan zeer
tevreden zijn met de polderdemocratie.

Hein, als ik ook maar enigszins het idee had dat er in Nederland een
wereld te winnen is momenteel, dan doe ik actief mee met een beweging
om dat te bewerkstelligen. Maar om me heen zie ik vooral vingertjes
die naar de politiek en de overheid wijzen om voor hen  allerlei
soorten problemen op te lossen. Het komt niet eens bij ze op om te
overwegen dat de overheid en de politiek zelf wel eens het grootste
probleem zouden kunnen zijn. Zelfs een premier als Balkenende maakt ze
niet wakker. Bedwelmd Nederland is verslaafd aan corporatisme...

Groeten,
Mark Giebels