D66ers broeden op liberale beweging

Fri Sep 21 20:24:45 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Bert Bakker <bertbakker7 at GMAIL.COM>,
>Maar de tegenkrachten daartegen liggen een beetje op hun achterste, van
>VVD (erg in de conservatieve hoek)

 He, dan zijn we het eens (een aangename verrassing). Ik vreesde al dat
 jij je bekeerd had tot geestverwant van Rutte (voor mij zijn mensen als
 Wiegel en Verdonk de ware liberalen en mensen als Rutte de ware conser-
 vatieven - dus precies het omgekeerde van wat tegenwoordig graag beweerd
 wordt).

>Femke's libertijnen (mag het van haar congres ook niet meer over liberalisme
>of zelfs vrijzinnigheid hebben).

 Ik weet nooit wat GroenLinks wil. Zelf noem ik mijzelf liever 'libertinis-
 tisch' dan 'libertijns' omdat het laatste een negatieve bijklank heeft (zeg
 maar: terrasdemocratie, hedonisme). 'Libertinistisch' benadrukt dat men ook
 nog eens nadenkt... kennis heeft van het indeterminisme, van de vrije wil.
 Niet perse aan de drug en aan de alcohol is - of promiscuit homofiel.

>Voorlopig vind ik dat Alexander eerst maar eens de kans moet hebben om dat
>te proberen.

 Ik zie ook wel dat hij het goed doet. Maar zolang D66 niet expliciet de
 koers verlegt, wordt het nooit wat. Impliciet is de koers al ietwat verlegt
 - dat zie ik ook wel. Maar de klok van D66 moet echt 10 jaar terug. Tot het
 moment dat het mis ging. Iedereen die meedeed aan de koerscrisis, moet of
 weg of een *zeer duidelijk* signaal afgeven dat men van inzichten is veran-
 derd.

 Dat gele bandje in het D66-logo moet echt weg. Ik heb hier onthuld waar dat
 voor staat. Idem het JD-logo met die idiote zonsverduistering. Het valt niet
 tegen te houden dat een en ander in de media komt en dan zijn de poppen aan
 het dansen... voor die tijd moet het weg en moet de koers openlijk om.

 Pechtold moet aan de ene kant boven de stromingen in D66 staan maar aan de
 andere kant moet het roer om. Dat wringt - en vooralsnog spinnen degenen
 die D66 op de klippen lieten lopen daar garen bij, blijven ze zitten waar
 ze zitten en gaat de uittocht van vrijzinnigen door. En daardoor zit de zaak
 muurvast. Een waar dilemma.