D66ers broeden op liberale beweging

Bert Bakker bertbakker7 at GMAIL.COM
Fri Sep 21 15:30:51 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Naar aanleiding van Marc-A's vraag:

Er is volgens mij niet één liberaal gebroed. Wel zijn er talloze mensen
binnen D66 zich aan het oriënteren op de vraag: hoe verder. Er ligt een
groot gat rondom het politieke midden, zeg maar het vrijzinnig/liberale gat
(voor mij is het verschil daartussen in de praktijk niet zo groot). Terwijl
er een paternalistisch kabinet zit, dat sterk gelooft in de Maakbare Mens.
Maar de tegenkrachten daartegen liggen een beetje op hun achterste, van VVD
(erg in de conservatieve hoek) via D66 (drie zetels) en de sociaal-liberalen
in de PvdA (onhoorbaar) tot en met Femke's libertijnen (mag het van haar
congres ook niet meer over liberalisme of zelfs vrijzinnigheid hebben).
Er zijn twee mogelijkheden: ofwel Alexander weet een flink deel van het
verzet daartegen om zich heen te verzamelen - en daarmee D66, maar in die
volgorde. Dan wel er moet iets van een hergroepering komen om vrijzinnigen
en liberalen uit verschillende partijen te bundelen. Probleem is dat in
Nederland dergelijke vernieuwing meestal niet vanuit bestaande partijen komt
(waar dat in andere landen heel gewoon is).
Voorlopig vind ik dat Alexander eerst maar eens de kans moet hebben om dat
te proberen. Hij doet het prima, en spreekt veel mensen aan. Bij Maurice de
Hond deze week zes zetels...
Overigens ben ik het wel met Hein eens: graag veel echte mensen in de
politiek. Maar spaar me voor 150 Hein van Meeterens ;-)
Groeten,
Bert.

Op 21-09-07 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks <fluks at combidom.com> het volgende
geschreven: