Nieuw woord: Hardwerkend

Sun Sep 16 21:40:14 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 16-sep-2007, at 10:31, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> De afgelopen periode heeft een nieuw woord z'n intrede gedaan,
>    Hardwerkend

Goh, doctor. Daar hoor ik van op. De afgelopen periode? Zijn intrede
gedaan?

Even googelen:

	"Results 1 - 10 of about 43,800 for hardwerkend."

(Dat is de Angelsaksische notatie en wil dus zeggen: bijna 44 duizend
hits.)
En die hits dateren dan zeker allemaal van 'de afgelopen periode' -
wat dat
dan ook maar moge wezen; 10 duizend jaar kan ook een afgelopen periode
zijn, nietwaar doctor?

Fascinerend om te zien hoe een heusche doctor in de astronomie op basis
van amateuristisch zoekwerk en algehele verdwazing tot de meest
krankjorume conclusies komt.

Zo lijkt onderstaand staatje:

>    5. Voor voorgaande jaren meldt Google news,
>          http://news.google.nl/archivesearch?q=hardwerkend+OR
> +hardwerkende&btnG=Search+Archives&num=20&as_ldate=2001&as_hdate=2001
>       ----------------
>       Jaar  Frequentie
>       ----------------
>       2001       8
>       2002       8
>       2003      51
>       2004      51
>       2005     102
>       2006     335
>       2007      44 (tot 2 maanden geleden)
>                 92 (afgelopen maand)

bijzonder boeiend.

Maar zo'n staatje zegt helemaal niets *als we niet weten hoeveel
pagina's in
de betreffende jaren door Google zijn doorzocht*.
Stel bijvoorbeeld dat dat aantal elk jaar verdubbelt.

Voor 2002 krijgen we dan een *af*name met 50%. (8 ipv 16 zoals
verwacht).
In 2003 verwachten we 32 hits, maar hebben we er 51; toename dus.
In 2004 verwachten we 64 hits, maar vinden we er 51; wederom afname.
In 2005 verwachten we 128 hits en vinden we er 102; afname zet zich
voort.
In 2006 verwachten we 256 hits en vinden we er 335; forse toename.
In 2007 verwachten we 512 hits en vinden we er tot nu toe 92.
En dan moeten we aannemen dat een woord zojuist zijn intrede heeft
gedaan?
Ik zou zeggen dat het juist is afgetreden.

>       Vorig jaar rond de verkiezingen is gepoogd het woord ingang
> te doen vin-
>       den maar het wist niet te beklijven.

Grappig in dit verband is dat het woord in 2006 zo te zien
voornamelijk werd
gebruikt in de *lezersreacties* op politiek nieuws. Dat is toch wel
zo ongeveer
het tegenovergestelde van wat de gachte doctor probeert te suggereren.
Ook in voetbalverslagen en rechtbankverslagen trof ik het aan.

> Het gebruik was dit jaar op z'n
>       retour tot Mark Rutte het nieuw leven inblies als aanloop tot
> Prinsjesdag.

http://news.google.nl/archivesearch?q=Rutte+AND+hardwerkend+OR
+hardwerkende&btnG=Search+Archives&num=20&as_ldate=2007&as_hdate=2007

Twee hits! :-)
Sorry hoor doctor....

> Het is dus wel duidelijk in welk kader de bijdrage van de VVD aan
> Prinsjesdag
> en politieke beschouwingen zal komen te staan.

Zonder meer, maar daar heb ik echt geen 'analyse' van doctor Fluks
voor nodig.

> Het gaat om een woord, niet om beleid.

Ja hoor, doctor.
Pilletjes al ingenomen?