Kijk/Luistertip: VVD-congres live op Radio en TV

Antid Oto aorta at HOME.NL
Sun Sep 16 18:24:57 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Van economische analysten en marxisten zelf. Het genieten van een
> salaris is geen doorslaggevend criterium meer. Elke ambtenaar vangt
> een salaris, en zelfs de directeur eigenaar van een BV ontvangt een
> salaris. In de marxistische zin is een proletarier iemand die geen
> zeggenschap heeft over de productiemiddelen, die relatief wordt
> uitgebuit, door de meerwaarde die de kapitalistische klasse genereert.
> Daarvan is geen sprake meer, aangezien vrijwel iedereen vormen van
> "kapitaal" vergaart (neem een huis, neem een
> [...]
Met die analyse ben ik het niet eens. Je hebt het over verworvenheden
van de arbeidersklasse, die vertroebelen misschien, maar het blijft toch
een klasse op zich die zich onderscheid van de bezittende klasse.. En
over een OR, dat is op zich een minderwaardige variant van
arbeiderscontrole cq zelfbestuur.
(http://www.ernestmandel.org/nl/debat/txt/arbeiderscontrole-zelfbeheer.htm)
Bovendien vergaart niet iedereen kapitaal, neem huurders bijv.