Kijk/Luistertip: VVD-congres live op Radio en TV

Sun Sep 16 15:31:56 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wat onze analyse bevestigt, Herin,

Is de massale en razendsnelle toename van de zwevende kiezers,
juist ook het weglopen naar nieuwe(re zoals D66 in 1994) partijen en
lijsten,
en nu zelfs de revolte binnen kieslijsten zoals naar Verdonk.
Kiezers pikken steeds massaler de oude indeling in oude partijen niet meer,
en nu zelfs de oude manier van partijtijgers tot lijstrekker pushen niet
meer, want in feite is Verdonk als eerste direct gekozen en Rutte pas als
tweede! Ook bij D66 haalden oude rotten zoals Tom als lijstrekker en tweeden
en goede derden op de lijst zoals Roger erg weinig stemmen, en kozen steeds
meer mensen voor anderen op de lijst.

In feite zijn de oude partijen zoals Pufda, VVD en KVP, ARP met CHU
als meer dan de helft van hun trouwe achterban kwijtgeraakt
aan buitenstaanders zoals SP, LPF, Wilders, en CDA zelfs aan eigenwijzen als
CU.

Ik deel dus jouw hoop dat een meerderheid best kan samenwerken,
zoals Ouwe Pufda en VVD door d'66/D66 gedwongen werden tot samenwerking,
zouden binnenkort ook SP, GL, D66, CU, Verdonk, Wilders enzovoort
best eens kunnen kiezen tot samenwerking zonder de oude aan machstelites
verbonden drie Pufda, CDA en VVD. Als verdonk door gaat en Marijnissen, en
CU het goed doet, kan dat de volgende verkiezing al het geval zijm.

Uiteraard moeten ze dan niet de oude eeuwige fout van Pufda en VVD herhalen,
om zich altijd onvoorwaarelijk uit te leveren aan de willekeur van het CDA.

Fritz van Rikxoort