Kijk/Luistertip: VVD-congres live op Radio en TV

Antid Oto aorta at HOME.NL
Sun Sep 16 14:14:09 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> Maar breder gezien is er hoop. De burgerij stelt zich stees meer op
> tegenover de overheid als machtsnetwerk (bestuurders/politici,
> parlementaire pers). De crisis in de VVD is daarvan een symptoom.
> Wilders ook, hoe je inhoudelijk ook van hem moge balen. SP eveneens.
> De overheid stelt zich op als een vijandelijke macht tegenover de
> burgerij, zo ligt de situatie nu,  (kijk hoe de belastingsdienst
> opereert, en justitie idemditto, kijk naar het debat rond het EU
> referendum, ze behandelen burgers min of meer als lastige vijanden).
> [...]
Je vergeet de Fortuyn revolte, dus het is onzin om te stellen dat dit nu
voor het eerst het geval is. En je hebt het over de 'burgerij' in het
algemeen en ontkent daarmee dat we nog immer in een klassenmaatschappij
leven. Ik denk dat de gevestigde burgerij (bourgeoisie) juist niet
'geëmancipeerd' is en trouw aan de oude politiek blijft. Zij willen hun
machtsbasis immers behouden met hun bestuurders en politici. Nederland
is een saai en bekrompen landje wat dat betreft. Daar zullen
populistische partijen weinig aan veranderen. Je zag dat de LPF weer
snel ingeruild werd voor oude politiek. Die emancipatie is dus slechts
schijn.