Kijk/Luistertip: VVD-congres live op Radio en TV

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Sep 16 09:59:06 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Helemaal juist, Fritz.
We hebben sinds de Fortuijn revolte te maken met een groeiende groep
burgers die zich niet meer laat ringeloren, manipuleren en knechten door
de heersende bestuurdersnetwerken. Dat was vreselijk schrikken. Voor de
regenten dan, en de partijtijgers.. D66 was van die burgers een
voorloper, maar heeft zijn zaak stelselmatig verraden. In 1966
propageerden de eerste D66-ers hetzelfde verhaal: maak je los van de
machtsverstrengelde elites, van de partijpolitieke machthebbertjes,  en
creëer een directe, zuivere band tussedn kiezer en gekozene. Veel
beginnende D66-ers wilden geen partij maar een beweging. Toch koos men
voor de partijvorm, voor de bestaande instituties. Daar lag
waarschijnlijk de eerste fundamentele fout. En in de loop van de jaren
zeventig, tachtig en negentig van de 20ste eeuw zag je de
bestuurders-carrieristen binnenkomen. Want elke partij die succesvol is
trekt bestuurlijke carrierermakers aan. Radicacalisme maakt dan plaats
voor berekening, en uiteindelijk worden de mensen met de oorspronkelijke
bezieling op een zijspoor gezet. Zij vormen immers een gevaar voor hen
die de partij overnemen en hogerop willen (burgemeester worden, CvdK,
EK, Minister, EU baantje of VN). Ik zeg het plompvderloren, maar
Alexander Pechtold is voor mij de vleesgeworden bestuurder-carrieremaker
van D66, maar Lousewies was het ook. Boris ook, maar hij had nog een
residu oorspronkelijke bezieling. Ik denk dat Jan Terlouw zo'n beetje de
laatste van de Mohikanen was. Woffensperger was/is een bestuurder pur
sang. Thom (cum suis) ook. Tegen hen, en hun vriendennetwerken in de
partij was en is het onmogelijk winnen. D66 is verloren.
Maar breder gezien is er hoop. De burgerij stelt zich stees meer op
tegenover de overheid als machtsnetwerk (bestuurders/politici,
parlementaire pers). De crisis in de VVD is daarvan een symptoom.
Wilders ook, hoe je inhoudelijk ook van hem moge balen. SP eveneens. De
overheid stelt zich op als een vijandelijke macht tegenover de burgerij,
zo ligt de situatie nu,  (kijk hoe de belastingsdienst opereert, en
justitie idemditto, kijk naar het debat rond het EU referendum, ze
behandelen burgers min of meer als lastige vijanden).
We gaan bijzonder interessante tijden tegemoet, wat voor het eerst in de
Nederlandse gschiedenis krijgen we een werkeljk emanciperende brede
burgerij die de arrogante machts-overheid niet meer tolereert. Elke
politicus die op een of andere manier OPRECHT (niet uit berekening) bij
die burgerij aansluit zal succes hebben. Pechtold dus niet.