Kijk/Luistertip: VVD-congres live op Radio en TV

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Sat Sep 15 15:47:42 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op zaterdag 15-09-2007 om 14:26 uur [tijdzone +0200], schreef Fritz van
Rikxoort:

> Ik hervorm mijn ideeen over hat afschaffen van de kiesdrempel binnen een
> lijst,
> waardoor gewoon de kandidaten met de meeste stemmen gekozen worden,
> ongeacht hun rugnummertje op de lijst,
> nog een stap verder:
> elke gekozene, die dus per definitie meer stemmen heeft dan de (net) niet
> gekozenen, en die meer stemmen heeft dan de kiesdeler (1 zetel),
> bepaalt zelf naar welke (nog net) niet gekozen zijn of haar reststemmen
> gaan.

Laten we nu weer eens radicaal worden, Fritz, net als vroeger. En dat
hele lijstensysteem afschaffen. Zit je ook niet met reststemmen, want
daarmee komen alsnog mensen met een reststemmenschuld aan anderen de
Kamer in, en daarmee met een verkeerde loyaliteit..
De 150 persoonlijke kandidaten met de meeste stemmen worden
parlementariër.

met vriendelijke groeten,

Martin Lentink