De koelkast van Balkenende

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Oct 30 09:16:26 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 28-10-07 heeft Mark Giebels<mark.giebels at gmail.com> het volgende geschreven:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Beste lijsters,
>
> In iedere samenleving heb je mensen nodig die er meteen bovenop
> springen als er gevaar dreigt (Wilders, Verdonk, Pechtold,
> Marijnissen)

En, op welk gevaar zijn zij meteen bovenop gesprongen? En, is het
gevaar nu ook geweken?

> en je hebt mensen nodig die eerst rustig nadenken en dan
> pas handelen (Bos, Rutte, Halsema).

Knap werk als jij bij hen ergens ´rustig nadenken´ hebt weten te ontdekken. :)

> Balkenende is echter een apart
> type, het type dat nergens bovenop springt (problemen door
> immigratie), niet handelt na nadenken (vergrijzing), en zelfs het
> nadenken probeert te stoppen (Irak, hypotheekrenteaftrek, Europese
> grondwet).

Balkenende heeft en geeft nooit ergens een antwoord op!!

> Balkenende's aanpak lijkt op die van een koelkast. Binnenin wordt
> alles zo koel mogelijk gehouden en de warmte wordt aan de randen
> afgevoerd.

Zo hoort een koelkast te werken, maar wat nu heeft  Balkenende's
aanpak daarmee van doen?

> Balkenende zet de thermostaat liefst nog een graadje lager,
> zodat de meer progressieve politici die de koelkast zijn ingetrokken
> goed koud en dus inactief blijven.

Erg dom van die progressieve politici zich zo te laten behandelen ...
Je mag een stevige (tegen)reactie van hen verwachten, toch?

> En de (vooral extroverte) politici
> die de koelkast niet in mochten gaan logischerwijze nog harder
> springen

Precies, ook die trappen in de valkuil van Balkenende.

> door de extra warmtestoot aan de buitenkant.

Uh,  waar komt die (ineens) vandaan? Werkt de koelkast nu toch weer niet?

> Voor Balkenende staat het conserveren voorop, zo lijkt het, maar er
> moeten ook dingen gedaan worden om als samenleving vooruit te komen,
> en dan komt een wat hogere temperatuur meestal wel goed uit.

Niets doen dus (conserveren) en de hogere temperatuur komt vanzelf wel
met de global warming. :)

Raar verhaaltje ... Ik kan er weinig mee.

Henk Elegeert