Duurzaamheidsblues: Biobrandstoffen een hype

Mon Oct 29 11:47:37 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Eeneens mist Nederland de 1-keer-overstappen benadering.
Men houdt vast aan slingerlijnen
opdat enkelen zonder enige overstap
van x naar q kunnen.
In de praktijk moeten de meesten tig keer overstappen
en met slingerlijntjes te lang onderweg zijn.
Daar komen dan de lage en onvoorspelbare frekwenties nog bovenop.

Zo heeft Amsterdam nog steeds een middeleeuws wielspakennet,
waarbij bijna alle lijnen van station Decentraal
naar de centraler gelegen werk-, school- en woonlokaties gaan.
Slechts enkele trage ringtramlijnen zijn soms bruikbaar
en slechts 1 incomplete ringmetro is bruikbaar.

Bovendien delen tig tramlijnen en tig metrolijnen dezelfde routes.
Amsterdam heeft nu eindelijk een plan metrolijnen te ontvlechten.
Dan kan met hoge frekwentie gereden worden door 1 lijn op elk traject.
Door de lijnen elkaar te laten kruizen is alles snel bereikbaar,
met maximaal 1 overstap.
Planning is na opening Noord-Zuidlijn het zo in te richten als elders.
Voor de tram- en buslijnen zijn er altijd bezwaren tegen ontvlechting
en herinrichting lijnenspel tot max-1-overstap-netwerk.
Immers er is altid wel iemand die toevallig die ene lijn gebruikt
om van x naar q te reizen zonder overstap.

Visueel kan je een goed netwerk voorstellen
door lijnen die een grote L vormen.
Door slim indelen van lijnenspel,
is er altijd een snelle keuze te maken,
welke 2 lijnen met 1 overstap te benutten
om van overal naar waar dan ook te komen.
Een netwerk met spaken vanuit Decentraal is volstrekt onbruikbaar.

Fritz van Rikxoort