Duurzaamheidsblues: Biobrandstoffen een hype

Wed Oct 24 23:01:15 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 24-okt-2007, at 11:08, Hein van Meeteren wrote:

> Parteigenossen,

Allen: "SIEG HEIN! SIEG HEIN! SIEG HEIN!"

> Ja, ik kan me dit goed voorstellen.

(Neus van 15 centimeter.)

> In Brazilië heb ik ok de eindeloze maisvelden bestudeerd.

(Neus van 30 centimeter.)

>  Of electro, via in accu's opgeslagen zonne-energie

Zonne-energie *kan* niet in accu's worden opgeslagen.
Je kunt zonne-energie wel omzetten in elektrische energie.
Elektrische energie kun je vervolgens opslaan in accu's.

(Neus van 60 centimeter.)

> (kan hybride zijn, ziehttp://www.honda.nl/content/automobielen/
> modellen_civic_hybrid.html ). Als je dit koppelt aan betere "door -
> to - door" (fijnmazig dus) openbaar vervoer, waardoor mensen minder
> makkelijk het privé-voertuig pakken en eerder geneigd zijn op een
> openbaar transportmiddel te hoppen, dan hebben we de contouren van
> een beleid.

Nederland heeft een van de meest fijnmazige openbaar vervoersystemen
ter wereld.
Toch maken de Nederlanders veel kilometers.
Het is een misvatting dat mensen wel uit hun auto zijn te krijgen
door beter openbaar vervoer.

> Ethanol (bio diesel etc) is een mooi alternatief, maar niet een
> duurzame lange termijn oplossing.

Sterker nog: het is absoluut geen alternatief.

> Na grondig studeren

(Neus van 120 centimeter.)

> heb ik die conclusie getrokken.

(Neus van 240 centimeter.)

Alles wat je nu ineens na 'langdurig' hahahaha 'studeren' hahahahaha
hebt ontdekt heeft Martijn Meijering je eind februari al voorgehouden
op deze lijst. Maar je wist het toen allemaal weer beter natuurlijk.

> Wel zie ik in bio-ethanol een goede transitie - oplossing. Als de
> fossielen het langzamerhand begeven, wegens schaarste en wegens
> vergaande prijsopdrijving door de sjeiks en aanverwante
> leveranciers, dan is het verstandig een bruikbaar alternatief
> achter de hand te hebben.

Heb je weleens uitgerekend hoeveel hectaren er bebouwd moeten worden
om onze huidige energiebehoefte te dekken? Nou?
Maak eens aan de hand van een simpel rekenvoorbeeldje duidelijk dat
bio-ethanol een bruikbaar alternatief is.
Wedden dat je dat helemaal niet kunt?

Ik wed dat je niet eens weet hoeveel energie wij op aarde in totaal
verbruiken.
Je zwetst maar een eind aan over zaken waar je werkelijk geen enkele
benul
van hebt.

En als de productie van bio-ethanol meer energie kost dan oplevert,
hoe kan dat dan ooit een alternatief voor aardolie worden, Pinochio?

Erik vdMb