AHA_2: PvdA schopt Ehsan Jami eruit

Sat Oct 13 15:04:15 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik dacht dat het systeem van directe verkiezingen elders prima voldoet.

Na verkiezingen heb je tig volksvertegenwoordigers met achterban
resp. bestuurders en hoge functionarissen zoals opperrechters.

Na de volgende verkiezing blijkt wel of de horigen
van de politburau's van de elitepartijtjes
of dat de onafhankelijke volksvertegenwoordigers en bestuurders
een volgende ronde verder mogen, of niet.
Dat bepalen de kiezers zelf wel.

Toestanden met spreekverboden, ex-cummunicatie,
volstrekt belachelijke verzoeken om zetels op te geven
of zelfs het stelen van tig zetels zoals de VVD van Verdonk
zouden in mijn ogen vanzelf onmogelijk worden
als we echt direct op kandidaten mogen stemmen
en gekozenen zelf bepalen wat ze met hun stemmen en zetels doen.

Dus een rood potlood bij elke verkiezing is genoeg.
En vrijheid van kandidering en mede-eigendom van kieslijst(namen)
van de gekozenen op die lijsten zelf.
Wil een partijtjeselite niet meer met een gekozene door 1 deur,
dan doen ze de volgende keer maar onder een andere naam mee
en blijven degenen die dat willen herkiesbaar onder dezelfde naam.

Toestanden zoals in Utrecht,
waar de Pufda met hielenlikkerspartijtjes bepalen
dat de kiezers mogen kiezen uit muffige Pufda-ers,
zijn uiteraard ook uit den boze.
Ik mis kritiek op de Pufda,
waar dat kutwijf dat nu minister is
zonder blikken en blozen aankondigd de referenda te gaan opheffen.
Ze had de Pufda moeten opheffen,
of de burgemeestersreferenda moeten opstellen voor onafhankelijke
kandidaten,
desnoods via voorrondes onder kiezers.
Het is een gotstpe hoe de Pufda kandidaten die een grote achterban hebben
al voor de burgemeestersverkiezing via deals met Pufda-horige partijtjes
ex-communiceren.
Het hele systeem waarin een clubje partij-gekozenen bepaalt wie zich wel en
niet mogen kandideren voor een burgemeestersverkiezing is een gruwel.

Fritz van Rikxoort