Ontgeling: Geloof geen vijand van wetenschap

Sat Oct 6 20:00:51 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Fritz van Rikxoort <fritz at rikxoort.demon.nl>,
>Ik maak geen verschil tussen wat ik met reikwijdte bedoel en jij met
>waarneembare werkelijkheid.

 In zoverre dat het intrinsiek is. Men kan het dus niet omzeilen (daarvoor
 moet men sneller dan het licht en in de tijd kunnen reizen). Een 'reik-
 wijdte' suggereert dat het schijnbaar is (als men z'n best maar doet).

 Maar het zijn maar woorden...

>Modellen moeten toetsbaar zijn, zeg jij.

 Ja. Dat impliceert dat causaliteit een voorwaarde is en het voorbeeld dat
 ik gaf (en daarom gaf ik het ook) sluit causaliteit uit. Als men oorzaak
 en gevolg mag omdraaien is iets niet langer toetsbaar. Want: wat als iets
 al getoetst is terwijl de toets die dat doet nog moet plaatsvinden ?

>Maar voor gedachtenbepaling en oefening in bescheidenheid, om het
>onacceptabele van onze beperktheid aanvaardbaar te maken, zijn mooie en
>begrijpelijke modellen heel wel nuttig.

 Ja, daar heb je gelijk in...   :-)

 Het aardige van het voorbeeld dat ik gaf is dat een hypothetische Schepper
 uit de werkelijkheid van zijn schepping kan 'weglekken' en dus niet alleen
 onzichtbaar is maar ook niet meer in z'n schepping kan ingrijpen of gebe-
 den of zoiets kan ontvangen. In een eventuele toekomst kan dat weer wel
 want dan ligt die hypothetische Schepper mogelijk opnieuw in ons verleden
 (of wij in de zijne) en is causaliteit opnieuw mogelijk. Wat dat betreft
 sluit althans de relativiteitstheorie een terugkeer niet uit...  :-)

 Binnenkort kan de Mens uit dode materie leven scheppen. Zijn wij voor
 zo'n schepsel dan God of is het hele godsbeeld hoe dan ook domweg fout ?

 Het laatste lijkt mij het geval te zijn... daarom zullen gelovigen wel
 tegen dit soort experimenten zijn.

 Marc Fluks, Amsterdam