Ontgeling: Geloof geen vijand van wetenschap

Wed Oct 3 23:44:46 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Fritz van Rikxoort <fritz at RIKXOORT.DEMON.NL>,
>Uiteindelijk heeft De Schepper altijd gelijk. Tenslotte heeft Zij zichzelf,
>ons universum en de evolutie geschapen...

 Er zijn drie paradigmata...
   1. Het religieuze paradigma.
      - Dan krijgt men zoiets als hierboven.
   2. Het wetenschappelijke paradigma.
      - Dan is er geen uitspraak mogelijk.
   3. Het pseudo-wetenschappelijke (gele) paradigma.
      - Dan wordt de Schepper vernietigd door zijn creatie.

 Zelf kies ik - uiteraard - voor optie 2 en in dat geval is de these op zich
 zo vreemd nog niet. Hoogstens kan men zich afvragen of de auteurs het eigen
 paradigma (1, dus) soms enig cachet pogen te geven door het op 1 lijn te
 zetten met de wetenschap terwijl hun beweringen niet controleerbaar zijn.
 Het gaat er nu juist om dat beweringen onvergelijkbaar zijn... Overigens
 dichten de auteurs hun opponenten het derde paradigma toe maar bestempelen
 dat als het tweede. Zoiets belooft weinig goeds.

 Al dit soort dingen heeft van doen met de Gele gekte die momenteel als een
 spook door onze wereld raast. Wie in die maalstroom terecht komt, krijgt op
 slag tamelijk ernstige problemen met denken.

 Mark Giebels <mark.giebels at GMAIL.COM>,
>Ik ben ondertussen vooral benieuwd naar een religieus antwoord op de vraag
>hoe de schepper geschapen zou kunnen zijn...

 Kijk, daar heb je het al... ik ben weer benieuwd naar het wetenschappelijke
 antwoord op die vraag...   :-)

 Overigens: als de werkelijkheid oneindig oud is, dan doet het antwoord er
 niet toe. Het is alleen maar aan de orde als ze een begin en/of een eind
 heeft (waar blijft de Schepper als er niets meer over is ?). Een vierde
 dimensie is op zich niet zo raar: dan kan men in de toekomst mogelijk een
 verleden creeeren en daarmee alles in gang zetten. Een verleden ligt name-
 lijk geenszins vast.