Ontgeling: Geloof geen vijand van wetenschap

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Wed Oct 3 18:30:45 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Huh? Gaat men nu beweren dat bv de evolutietheorie en de
scheppingsleer samen kunnen gaan? Ik dacht dat men in die kringen
zich nou net 'wetenschappelijk' aan het richten was op het vinden van
gaten in diezelfde evolutietheorie (bij gebrek aan ook maar het
kleinste bewijs dat de scheppingstheorie op zichzelf waar zou kunnen
zijn), omdat men ook wel inziet dat die twee theorieen elkaar
uitsluiten.

Of gooit men (terecht) de handdoek in de ring en verzint men als
alternatief iets onwetenschappelijks om de mythe maar in stand te
kunnen houden? Door een soort wetenschappelijke immuniteit uit te
spreken.

Ik ben ondertussen vooral benieuwd naar een religieus antwoord op de
vraag hoe de schepper geschapen zou kunnen zijn...
En verder naar een wetenschappelijk antwoord op de vraag hoe die
neiging tot geloven in onze hersenen geevolueerd is...

Groeten,
Mark Giebels