D66 wil deur openen voor lokale leden

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Nov 24 12:11:18 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 22-11-07 heeft Joris van den Wittenboer<jwittenboer at home.nl> het
volgende geschreven:
> In Groningen bestaat die variant al een paar jaar. Een aantal lokale
> leden zijn zelfs op een bepaald moment ook weer landelijk lid geworden.

Zie je ... als je mensen maar uitnodigend tegemoet treedt  .... ;)

> En een daarvan is nu voorzitter van de afdeling.

Wow, wat een afschrikwekkend voorbeeld? ;)

> Aan wat voor varianten zit je te denken?

Als D66 opnieuw weer zou kiezen voor een beweging (die mensen zelf
aanspreekt) -  dat in de letterlijke betekenis - groeit D66 als
vanzelf weer. De ambities om een grote partij te worden die het enkele
te doen is om meer macht verliest, en haar oorspronkelijke doelen uit
het oog, maar brengt ook niets bij de mensen zelf.

D66, hoe je het ook wend of keert, loopt zichzelf steeds voor de
voeten met die (allang achterhaalde) ´politieke partij´ ambities.

>  Wil je lokaal lid worden in Groningen :-)

Leuk dat je het vraagt. ;) Maar hier wringt ook een beetje de D66-schoen.

Ik pleit al (veel) langer voor een totaal andere invulling (o.a. van
D66) als het gaat om de politiek. Het hokjesdenken van D66 is niet
bepaald vooruitstrevend te noemen en het voorbeeld om anderen
ongevraagd op te schepen met een lidmaatschap is een banale benadering
die daar logischerwijze deel van uitmaakt. Tenen krommend !!!

Het thema ´politiek partij´ (naar voorbeeld van anderen in dit land,
en die wat D66 betreft er uiteindelijk toe over zou kunnen leiden
zichzelf op te heffen) of een beweging (alle burgers participeren
eindelijk mee in ´ONZE´ democratie) krijgt onvoldoende aandacht binnen
D66 zelve. Lees de bevindingen van die commissie laatst er maar op na.
Het debat/discussie vindt vervolgens niet plaats, of in het ergste
geval: (weer) ergens in een achterkamer(tje).

Vandaar je vraag. ;) Als het een beweging zou zijn zou het mogelijk
kunnen zijn - aansluitend bij  ieders ambities - dat men er daar
gebruik van zou kunnen maken.

Als D66 (eindelijk) zelf eens die ICT serieus zou nemen en de 24uurs
economie, zou  die gewoon uit kunnen uitgroeien tot de grootse
beweging waarbij D66 zelf participatie invulling zou kunnen geven, en
zou kunnen afstappen van de benarde positie waarin ze zelfs haar eigen
leden dwingt. Welke rechtgeaarde D66-er wil daar nu lid van worden? ;)

Weg dus (afstappen) van die uitzichtloze partij politiek die D66, haar
leden en de burgers in haar greep houdt.

In dat geval: de uitwisseling aan informatie zou nieuwe kansen en
mogelijkheden scheppen, lijkt mij, als D66 (opnieuw) een beweging zou
gaan vormen. Denk, discussieer ik misschien wel in/met Groningen mee.
;) Bv. over de dramatische gevolgen van het afblazen van die snelle
spoorlijn door Camiel (rateltand) Eurlings ...

Henk Elegeert