ChristenUnie stelt 'homo-commissie' in

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Nov 12 00:38:50 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Voor de duidelijkheid: het gaat om "onderscheid maken", en dat gebeurt
honderden keren per dag. Dat is de "kleine discriminatie",,waarover ik
het heb. Er zijn twee discriminaties die weer NIET kunnen: de
grondwettelijk beschermde gelijkheid van allen  ("Allen die zich in
Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld.
Discriminatie wegens godsdienst </wiki/Godsdienst>, levensovertuiging
</wiki/Geloven_%28gedrag%29>, politieke gezindheid
</wiki/Politieke_gezindheid>, ras </wiki/Ras_%28mensheid%29>, geslacht
</wiki/Sekse> of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.") en de
strafrechtelijk relevante discriminatie (90 quater: /"Onder
discriminatie of discrimineren wordt verstaan elke vorm van onderscheid,
elke uitsluiting, beperking of voorkeur, die ten doel heeft of ten
gevolge kan hebben dat de erkenning, het genot of de uitoefening op voet
van gelijkheid van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden
op politiek, economisch, sociaal of cultureel terrein of op andere
terreinen van het maatschappelijk leven, wordt tenietgedaan of
aangetast."). /
Van discriminatie kan je dus aangifte doen.
Maar het blijft een vereniging, stichting of ander privaat verband vrij
om onderscheid te maken bij de selectie van bestuurders of andere
functies. Selectie zonder onderscheid maken kán namelijk niet.