Congrestoespraak Van Engelshoven

Mon May 14 13:18:56 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:  D66
Datum: 12 mei 2007

Aanvaardingsspeech voorzitter Ingrid van Engelshoven

Congres,

Daar sta je dan, en ik hoop dat ik net als in de reclameslogan van de bank
kan zeggen, daar sta je dan mooi niet alleen voor. Ik dank u voor het
gestelde vertrouwen, en hoop dat u dat vertrouwen de komende jaren ook
wilt omzetten in een actieve

Ik wil hier graag Gerard Schouw bedanken voor wat hij in de afgelopen
maanden tot stand heeft gebracht. Gerard, niet bij de pakken neerzitten,
altijd zoeken naar kansen en vooral kijken naar wat er gedaan moet worden,
dat typeert je en dat heb je ook nu weer laten zien.

Dank daarvoor.

Congres,

U heeft vandaag "Klaar voor de klim" vastgesteld. Daar moeten we nu mee
aan de slag. Ik heb er een probleem mee. Ik heb een hekel aan klimmen en
heb ontzettend last van hoogtevrees. Maar met het vooruitzicht weer op
onze top te komen, moet dat te overwinnen zijn.

De opdracht die ik mezelf stel is een drieledige: Vernieuwing van onze
agenda, de partij verbinden en verbreden. Ik zal ze alle drie kort
toelichten.

Vernieuwen.

We moeten onze agenda vernieuwen. Een van mijn eigen observaties uit de
afgelopen jaren is, dat er weinig is geinvesteerd in het inhoudelijke
debat. Vanaf het moment dat het D66 minder goed ging, werd wel veel
gesproken over "beeldvorming", over de juiste ondertitel of het juiste
etiket.

Maar het ging te weinig over de inhoud van ons "redelijk alternatief".
Het ging te weinig over het verhaal waarin we de kiezer willen meenemen.
Het verhaal waarin mensen een antwoord vinden op hun vragen van vandaag en
hun onzekerheden van morgen. Het verhaal dat perspectieven biedt.

Als iets D66 altijd getypeerd heeft is het haar ongebonden,
niet-dogmatische karakter. Onze politieke voorstellen waren altijd
gebaseerd op een gedegen analyse. Oplossingen vonden we niet in een
ideologie, maar gewoon door te kijken wat werkt en vertrouwen te hebben in
de eigen kracht van mensen. En omdat in Nederland aan alles een "-isme"
gehangen moet worden werd dat dus pragmatisme. Voor mezelf vat ik vaak in
de termen: eerst denken, dan doen en doen wat werkt.

Met die manier van politiek bedrijven is niets mis. Sterker, ik denk dat
daar veel mensen voor te vinden zijn. Maar de vraag is: is dat nog wel de
manier waarop wij politiek bedrijven? Zij we door de jaren heen de
pragmatische oplossingen van toen, niet gaan ideologiseren? Hebben we zo
langzamerhand niet onze eigen dogma's gecreeerd? En hebben we nog wel een
agenda, die aansluit bij de agenda van de mensen die we willen
vertegenwoordigen?

Laat ik een paar dilemma's noemen waar we in mijn ogen mee worstelen:
- vrijheid van meningsuiting is essentieel in een democratie. Democratie
  bestaat bij gratie van de confrontatie van verschillende meningen.
  Tegelijkertijd voelen juist wij ons ongemakkelijk in het huidige klimaat
  waar alles maar gezegd moet kunnen worden.
  Hoe voorkomen we dat die confrontatie van meningen niet tot dialoog
  maar tot verwijdering leidt?
- D66 staat voor vrijheid van mensen.
  Eigen keuzes maken.
  Zelf verantwoordelijkheid nemen.
  Maar wat als mensen daar onverhoopt niet in slagen?
  Hoever mag de samenleving, de overheid dan gaan met bemoeienis?
  En wanneer slaat die om in betutteling?
- D66 staat voor een open en tolerante samenleving?
  Maar hoe tolerant zijn we zelf?
  Geven wij andersdenkenden, die misschien niet tot onze doelgroep horen,
  voldoende ruimte? Hebben we, bijvoorbeeld, soms niet teveel de neiging
  om alles wat christelijk is, te verketteren?
- Zijn we als het erop aankomt bereid echte duurzame keuzes te maken of
  stellen we ons tevreden met groen strooigoed?

Tijdens de klim naar 2010, zijn de Europese verkiezingen van 2009 de
eerste, te nemen horde. Daarbij staan we voor een dubbele opdracht:
- hoe voorkomen we dat Nederland in zichzelf gekeerd blijft?
- Hoe krijgen we mensen vervolgens mee in onze Europese agenda?

Ook hier zullen we terug moeten naar onze basis. We moeten terug naar de
vraag waarom D66 samenwerking in Europa essentieel vindt. Laten zien wat
het belang daarvan is. En ook kritisch durven zijn. Niet alles wat deze
dagen uit Brussel komt, draagt bij aan het realiseren van datgene waar we
Europa echt voor nodig hebben: vrede, economische groei, veiligheid,
duurzaamheid. Wie het belang van Europese samenwerking een warm hart
toedraagt, zal ook kritisch moeten durven. Anders maken we Europa tot
speelbal van de sceptici.

Verbinden

Wie onlangs nog een managementtraining heeft gevolgd is het vast
tegengekomen: verbindend leiderschap. Ik heb de afgelopen jaren ook heel
wat van die trainingen gevolgd. Ben er ook pijnlijk geconfronteerd met
mijn tekortkomingen. Maar op een punt scoor ik altijd goed: verbinden.
Uit "Klaar voor de klim" en de reacties daarop spreekt een grote behoefte
het contact in de partij weer te herstellen. Daarvoor zijn ook een paar
concrete projecten benoemd.

Ik heb enorme bewondering voor die afdelingen die tegen de stroom in zijn
blijven roeien en erin geslaagd zijn nieuwe leden en nieuwe kiezers te
trekken. Dat enthousiasme en die ervaringen moeten we met elkaar delen.
En "Den Haag" moet niet de arrogantie hebben dat af te doen als leuk
lokaal succes om vervolgens het eigen werk van een andere orde te
verklaren. Nou geloof ik dat Alexander het liefst elke week nog mee op
markt wil staan, maar we moeten die ongelooflijke zuigkracht van de Haagse
kaasstolp niet onderschatten. En dus tegenkrachten organiseren.

Ik, en met mij ook de andere bestuursleden, ben de komende tijd graag
beschikbaar om ervoor te zorgen dat de verbinding tussen de geledingen in
de partij weer hersteld wordt.

Er is de behoefte uitgesproken om ook meer rechtstreeks, face to face,
contact te organiseren. Ik deel die behoefte. Niet elk gesprek laat zich
vervangen door email.

Daarbij wil ik wel een ding met u afspreken: we zijn bezig met bouwen,
Bouwen aan een agenda, aan een partij die weer iets in beweging kan
zetten. Dat is een constructief proces. Dus laten we het gesprek dan ook
zo voeren. Als we allemaal uitgaan van de vraag: wat kan ik bijdragen, in
plaats van wat doet Pietje nou weer verkeerd, hebben we ook de kans dat
het gesprek wat oplevert. Want ik moet u eerlijk bekennen dat ik me
alweer een tijdje geleden heb laten afsluiten van de BV mail, niet uit
desinteresse, maar omdat ik er een beetje moedeloos van werd.

Verbreden

Congres,

Aan de observaties uit "Klaar voor de klim" kun je er ongetwijfeld nog
tientallen toevoegen. Uiteindelijk is het een optelsom van al die
beslissingen van individuele kiezers om niet of niet meer op ons te
stemmen. Het gaat erom de rode draden in die beslissingen te vinden, waar
je voor de toekomst wat aan hebt.

Een van mijn eigen observaties is dat D66 zich gedragen heeft als een
gewonde kat. Een gewonde kat trekt zich terug om haar wonden te likken en
komt pas weer te voorschijn als die geheeld zijn. Hulp vragen is er niet
bij. Om het cru te zeggen: ze crepeert liever alleen. Datzelfde hebben
we als partij ook een gedaan. Toen we de eerste wonden opliepen, zijn we
onvoldoende bij de mensen die ons een warm hart toedroegen, te rade gegaan
voor hulp. We hebben onvoldoende om ons heen gekeken waar er behoefte is
aan sociaal-liberale politiek.

We zullen veel meer in gesprek moeten met onze omgeving. En het kan haast
niet anders dat er steeds meer politiek ontheemde sociaal- liberalen
rondlopen. Zowel bij de VVD, als bij de PvdA en Groen Links, ziet het
ernaar uit dat de liberale krachten het moeten afleggen tegen de nieuwe
behoudzucht, van rechtse dan wel linkse signatuur. Rutte loopt stuk op
Verdonk en Kamp, Bos verlangt inmiddels terug naar Schaeffer en Halsema
kwam Platvoet tegen.

Laten wij dus zelf de ramen openzetten en weer het gesprek, het debat
aangaan met onze omgeving. En laten we nou niet beginnen met een
discussie waar zo'n proces nou wel of juist niet toe moet leiden.

Het gaat er mij vooral om dat we zoveel mogelijk krachten benutten en
bundelen om tot een aansprekende agenda te komen. En die agenda, zal wat
mij betreft meer zijn dan een optelsom van maatschappelijk wensen. We
moeten aansluiten bij de vragen van vandaag, maar vooral ook met de
oplossingen van morgen komen. En niet met de uitslag van de zoveelste
opiniepeiling van gisteren.

Congres,

Ik ga, met het bestuur, aan de slag. Daarbij kunnen we veel hulp
gebruiken. En ik ga er vanuit dat we daar ook op kunnen rekenen.

Dank u wel.

--------
(c) 2007 D66