Analyse: 'bedilzucht' en 'behoudzucht' per partij

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun May 13 12:24:01 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp schreef:

> Kortom, conservatieven noemen anderen conservatief, al was het maar om
> te vermijden dat ze zich zelf *links* of *progressief* moeten noemen
> voor de contrastwerking. Ik stel voor om de conservatieven voortaan
> gewoon *reactionair* te noemen, zoals VVD en D66 reactionair-liberaal
> (want neo-liberaal), PvdA reactionair neo-liberaal, SP conservatief,
> CDA conservatief, CU conservatief/reactionair etc. Dan maken we de
> minachting algemeen cultuurgoed en kunnen we politieke analyse verder
> links laten liggen.
Henk, conservatisne en reactionair zijn twee behoorlijk verschillene
politieke attitudes/ Conservatisme wil behouden wat werkt, maar is
bereid te kijken naar verbetering. Is dus op noodzakelijke verandering
gericht, echter met mate en liefst geleidelijk, stap voor stap.
Reactionair verzet zich als reflex tegen élke vorm van verandering. Het
is een pavlov-reactie op verandering: *njet*, we veranderen niet, nooit.
Reactionairen wensen dus op geen énkele manier na te denken en/of bij te
dragen aan * noodzakelijke*  veranderingsprocessen. (In die zin
observeer ik reactionaire tendenzen bij enkele D66-leidenden. Ik hoop
dat Ingrid niet one of them is).