Hirsi Ali: Turks leger beschermt democratie tegen islam

Henk op xp HmjE at HOME.NL
Sat May 12 04:18:16 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp schreef:
>  REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  Hmm, ik vermoed dat je niet al te veel weet van de rol van de
>  Nationale Veiligheidsraad in Turkije, een orgaan dat de rol van een
>  soort Constitutioneel Hof naar Duits model vervult, met gevraagd en
>  ongevraagd advies.

Hoewel vreemd hoeft dat op zichzelf geen wenkbrouwen te fronzen, maar
voor de Turkse geldt dat het ook ooit verder ging dan adviseren?

>  Zoals bekend wordt deze raad gedomineerd door het Turkse leger, en de
>  raad speelde dan ook een zeer kwalijke rol tijdens militaire coups
>  tegen links.

Dat bedoel ik. In hoeverre is er dan sprake van een door de bevolking
gedragen democratie? Een actieve rol van het leger staat ook die
ontwikkeling zelf in de weg.

 > Nu ze ageert tegen rechtse politieke islamisten, vraag
>  ik me af of ik eenzelfde oordeel moet vellen over het functioneren
>  van deze raad.

Ik zie niet in waarom zij zich met de maatschappelijke ontwikkelingen
zou moeten bemoeien.
Het draagvlak onder de bevolking is wat een democratie er tot  een maakt.

Zelfs de Amerikanen beginnen het lesje te leren ....

>  Modernisme (met vele nadelen) of populistisch islam-fascisme?

De vraag is/blijft of het Turks leger zich in de discussie dient te
begeven?
Niet als je het mij vraagt.

Henk Elegeert