Dag van Europa: Hoofdmoot Grondwet EU blijft intact

Thu May 10 08:21:24 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Tjerk Jouwstra <tjouwstra at WXS.NL>,
>Zet voor het beantwoorden eerst de negende van Beethoven op.

 Ik snuit liever m'n neus in de Europese vlag dan te kijken naar het Euro-
 pese songfestival...  :-)

 Het viel me op in de cijfers dat (en dat geldt ook voor mijzelf, trouwens)
 de meeste mensen zich zowel geen Europeaan als Nederlander voelen. Voor
 eng nationalistisme/Europeanisme hoeven we niet te vrezen (een hele op-
 luchting). En voor dat 'wereldburgerschap' (het allerengste dat maar
 mogelijk is) al helemaal niet.

 Dat ik heel teleurgesteld ben, heeft dan ook niet met de houding van de
 medeburgers te maken maar alles met de arrogantie houding van politici.
 Die laten zich deze dagen weer eens van hun allerslechtste kant zien door
 de burger coute que coute hun Europese dwangneurose op te leggen.

 Ze stralen uit dat het Euro-referendum dus overbodig was: de afloop stond
 reeds van te voren vast (we mochten voorstemmen maar deden dat niet en dus
 is het referendum ongeldig). Dit is dan ook de reden waarom de Grondwet
 niet na het referendum naar de Tweede Kamer ging. Europa heeft er hierdoor
 volstrekt onnodig tal van vijanden bij - de politici tonen aan dat men
 niet aan Europa mag twijfelen, Europa staat vast. De EU van de liberalen
 is daarmee de grootste bedreiging voor de democratie sinds nazi's en com-
 munisten in datzelfde Europa tekeer gingen. Europa is er voor de politici,
 niet voor de burgers.

>Ik zou het op prijs stellen, als je bij de door jou te maken keuzes deze
>ook met deugdelijke argumenten kan onderbouwen.

 Dit is de omgekeerde wereld. Degenen die een referendum-uitslag naast
 zich neerleggen, onderbouwen niets. Ze behoren tot die 7% die zich Euro-
 peaan voelt, met de overige 93% willen ze overduidelijk niets te maken
 hebben. Het zijn hooghartige anti-democraten.

>Tenslotte heb je in je belijdenis over Europa wel degelijk een geloof
>vertolkt.

 ??

 Wat dan ? Ik geloof niet in Europa (of mag dat niet meer ?). Vindt het
 wel jammer dat alles weer eens vreselijk mislukt is (maar dat komt door
 de methode: 'Europa' wordt keer op keer van bovenaf opgelegd aan de burger
 - en is dus anti-democratisch). Als men voor een democratisch Europa had
 gekozen, was het mogelijk niet mislukt (maar goed, we kennen de alterna-
 tieve werekelijkheid niet), maar nu ziet men de voorstanders maar aanmod-
 deren met hun mislukking. En de burger mag de offers brengen. Daar kan ik
 dus moeilijk voor zijn (afgezien van dat ik zelf nooit achter wat dan ook
 aanloop, daar heb je wel een punt - ik ga liever uit van de werkelijkheid
 zelf dan te gaan zitten dagdromen).

 Ik heb geen idee hoe reeel het is, maar op,
    http://www.uitkijk.net/algemeen.php?subaction=showfull&id=1178690700&archive=&start_from=&ucat=1
 staat een teller die aangeeft hoeveel Europa ons sinds 2002 heeft gekost.

 Dat liegt er dus niet om...  :-(