D66: Openheid over Irak

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Mar 29 22:17:21 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger wrote:

> Telkens weer komen er jongens en meisjes terug, of gewond (kan
> gebeuren) of
> getraumatiseerd en het hoofdlijnenaccoord is belangrijker, schrijf je.
> D66 was coalitiepartner en kon destijds afhaken indien men wilde.
> Zal wel aan mij liggen maar ik snap er zo niks meer van.

Maar het gaat dóór Ger, tot op de dag van vandaag. Ook Bos kon héél hard
NEE zeggen tegen de inval, tegen de doofpot, tegen het moorden, tegen
het liegen en tegen het  weigeren politieke verantwoording af te leggen.
Maar ook Bos kiest, nét als D66 tóén, voor de regeringsmacht, voor het
inslikken van principes, voor het buigen voor Balkenendes eis dat er
géén onderzoek mag plaatsvinden. ook Bos durft geen krachtig tegenspel
te geven aan Balkenende en zijn criminele oorlogsvriendjes. (Wist je
dat onze staat dere Nederlanden onlangs een advocaat voor vier maanden
de bak heeft ingeslingerd omdat de man een column had geschreven waarin
hij stelde dat Balkenende als moordenaar wegens Irak straf verdient? Ik
heb die man gisteravond gesproken, het is om te huilen).
Natúúrlijk had D66 kunnen aftreden om Irak en het gelieg. Maar D66 koos
er niet voor. Wel nú, maar da'ss makkelijk. Da's risicoloos, sterker
nog, nu kan ventje Pechtold ermee scoren.
Ik heb in 2004 de partij verlaten om deze redenen, en heb me
scheldpartijen en minachting moeten laten welgevallen van mensen die me
een "verrader" vonden. Daar heb ik schijt aan, want ik "verraad" dan
maar liever het halfslachtige D66 dan mijn eigen geweten en mijn eigen
overtuigingen. En juist dat eis ik ook van D66, nog steeds, ietwat, míjn
partij. Eens een keertje NIET bezwijken voor druk, voor de verleiding
van macht, voor die 90.000 euro wedde als kamerlid (dat verdien je niet
als werkloos acteur...) , voor die ministerpost die toch zoveel aanzien
geeft aan je hongerige egootje....eens een keer NIET bezwijken voor de
Gas-unie als het gaat om boren in de Waddenzee. NIET wijken voor de
kerenergielobby.
Dat eens een keertje die rug wordt rechtgehouden, ipv al dat
halfslachtige gezever over homo's. We hebben godverdomme 670.000 doden
in Irak mede op óns geweten! .